دروازه‌بان‌های لیگ برتری را بشناسید؛ قدرت‌های لیگ برتری و بحران دروازه‌بان ذخیره!

با سپری شدن 3 هفته از فصل جدید لیگ برتر، وضعیت دروازه‌بان‌‌های باشگاه‌های لیگ برتری تا حدود زیادی مشخص شده، هر چند در فاصله 5 روز مانده به پایان فصل نقل و انتقالات تابستانی، تلاش برخی باشگاه‌ها برای تقویت خود در این پست ادامه دارد.
کدخبر (223271) | 03 شهریور 1402 | ساعت 11:15
0 178
دروازه‌بان‌های لیگ برتری را بشناسید؛ قدرت‌های لیگ برتری و بحران دروازه‌بان ذخیره!
با سپری شدن 3 هفته از فصل جدید لیگ برتر، وضعیت دروازه‌بان‌‌های باشگاه‌های لیگ برتری تا حدود زیادی مشخص شده، هر چند در فاصله 5 روز مانده به پایان فصل نقل و انتقالات تابستانی، تلاش برخی باشگاه‌ها برای تقویت خود در این پست ادامه دارد.

به گزارش خبرنگار سرخ نیوز، تغییرات در سهمیه بازیکنان لیگ برتری باعث شد تا شاهد اتفاقات عجیبی در لیگ برتر فوتبال ایران باشیم. علی رغم اینکه این تغییرات در اوایل خرداد امسال تصویب، ابلاغ و اجرایی شد، با این حال باشگاه‌های لیگ برتری تقریبا برنامه‌ای برای برای استفاده بهینه از لیست بازیکنان خود نداشتند و حدود 40 روز پس از تصویب، اعتراضات به این تغییرات آغاز شد، اعتراضاتی که البته راه به جایی نبرد. در پی این تغییرات، محدودیت در لیست بازیکنان بزرگسال از 20 به 19 کاهش یافت و با حذف سهمیه زیر 25 سال و اضافه شدن بازیکنان این سهمیه سنی به بازیکنان بزرگسال، ترافیک در آن بخش مضاعف شد. در فوتبالی که اغلب تیم‌ها در تلاش برای در اختیار داشتن دو بازیکن باتجربه در هر پست هستند و کمتر شاهد فرصت دادن به بازیکنان جوان هستیم، این تغییرات باعث شد تا برخی باشگاه‌های لیگ برتر رویه‌ای جدید را در رابطه با دروازه‌بان‎‌های ذخیره خود پیش گرفتند، چرا که در میان بازیکنان ذخیره، دروازه‌بان کمترین شانس بازی را در طول فصل دارد. در ادامه این گزارش مروری خواهیم داشت بر تمام دروازه‌بان‌های لیگ برتری.

پرسپولیس

عدم برنامه‌ریزی یا سهل‌انگاری؛ علت آن هر چه که باشد، پرسپولیس یکی از تیم‌هایی بود که به شدت تحت تاثیر تغییرات قوانین سازمان لیگ قرار گرفت. احمد گوهری دروازه‌بان ذخیره فصل گذشته این تیم به طور قرضی راهی آلومینیوم اراک شد و تلاش این تیم برای جذب محمدرضا خالدآبادی به عنوان گزینه زیر 23 سال و البته دروازه‌بان زیر 23 سال خارجی نیز راه به جایی نیافت.

در حال حاضر پرسپولیس 4 دروازه‌بان جوان در تمرین خود دارد؛ امیر رضا رفیعی، مهرشاد اسدی، عرفان نجاری و محمد گندمی که مجموع بازی‌های لیگ برتری این 4 بازیکن با عدد صفر برابری می‌کند و به جز رفیعی، سایر بازیکنان حتی تجربه نیمکت‌نشینی در لیگ برتر را هم نداشته‌اند. در فاصله 5 روز مانده به بسته شدن پنجره نقل و انتقالات تابستانی، پرسپولیس گزینه‌ای برای جذب در این پست ندارد و سرخ‌ها با امیررضا رفیعی 21 ساله به عنوان دروازه‌بان دوم ادامه خواهند داد.

استقلال

استقلال در راستای خالی کردن لیست بزرگسال خود به دنبال جذب محمدرضا خالدآبادی از هوادار رفت و بعد از قطعی شدن جذب این بازیکن و صدور کارت بازی وی، تکلیف دو دروازه‌بان دیگر فصل گذشته خود را مشخص کرد. در کنار حسین حسینی، محمدرضا خالدآبادی دروازه‌بان دوم استقلال است و سینا سعیدی فر و علیرضا رضایی دو دروازه‌بان فصل گذشته این تیم از جمع آبی‌ها جدا شده‌اند.

سپاهان

سپاهان بعد از حفظ پیام نیازمند درون دروازه، تصمیم به ادامه همکاری با نیما میرزازاد دروازه‌بان 26 ساله فصل گذشته خود گرفت و میرزازاد، آلترناتیو نیازمند در طول فصل خواهد بود. سپاهانی‌ها صادق صالحی را هم به عنوان دروازه‌بان سوم و با سهمیه سنی زیر 21 سال در اختیار دارند.

تراکتور

بعد از ترجیح حسین پورحمیدی به محمدرضا اخباری، تراکتور تصمیم به ادامه همکاری با احسان مرادیان دروازه‌بان ذخیره خود گرفت و ادیب زارعی دروازه‌بان تیم جوانان ایران را هم جذب کرد. با این حال عملکرد دور از انتظار پورحمیدی در سه بازی نخست تراکتور در فصل جاری سبب شده تا تراکتور به دنبال جذب امیر عابدزاده باشد. تراکتور برای جذب عابدزاده نیاز به کنار گذاشتن یکی از بازیکنان فعلی خود خواهد داشت و در صورتی که این تیم شانسی برای جذب امیر عابدزاده داشته باشد، احسان مرادیان به زودی از این تیم جدا خواهد شد.

ذوب‌آهن

ذوب‌آهن با وجود تغییراتی که در کادر فنی و لیست بازیکنان خود داشته، دروازه‌بان‌های فصل گذشته خود را حفظ کرده و با حبیب فرعباسی به عنوان دروازه‌بان اول و پارسا جعفری به عنوان دروازه‌بان دوم به کار خود ادامه می‌دهد.

هوادار

برخلاف ذوب‌آهن، هوادار تمام تغییرات صد درصدی در لیست دروازه‌بان‌های خود داشته است. علیرضا حقیقی دروازه‌بان نخست این تیم در فصل جاری است و آرشا شکوری دروازه‌بان تیم نوجوانان ایران با 16 سال سن، ذخیره این دروازه‌بان باتجربه خواهد بود.

هوادار چند دروازه‌بان با سهمیه سنی زیر 23 و زیر 21 سال دیگر (از جمله ابوالفضل طهماسبی و ربین سلیمی) را به لیست خود اضافه کرده است. هوادار طی هفته‌های گذشته به دنبال جذب قرضی مهرشاد اسدی از پرسپولیس بود، انتقالی که با مخالفت باشگاه پرسپولیس به سرانجام نرسید.

نساجی

رشید مظاهری در ابتدای فصل نقل و انتقالات تابستانی به عنوان دروازه‌بان اول راهی نساجی شد و در ادامه قرارداد حسین خطیر دروازه‌بان دوم فصل گذشته این تیم تمدید شد و کمیل قربانی از آکادمی به عنوان دروازه‌بان سوم به این تیم اضافه شده است. امکان جدایی خطیر به دلیل پر بودن لیست بزرگسال وجود دارد و در صورت جدایی وی، بعید است نساجی اقدام به جذب دروازه‌بان جدید دیگری بکند.

فولاد خوزستان

فولاد خوزستان کریستوفر کنت را به عنوان دروازه‌بان اول در اختیار دارد و شهاب گردان مسن‌ترین بازیکن فصل جاری لیگ برتر، ذخیره او خواهد بود. علیرضا نازی 21 ساله نیز به عنوان دروازه‌بان سوم همراه فولادی‌ها بوده است. با توجه به جدایی منصوریان، احتمال جدایی گردان پیش از بسته شدن پنجره تابستانی از این تیم وجود خواهد داشت.

گل‌گهر

گل‌گهر با جذب محمدرضا اخباری از تراکتور، خیلی زود دروازه‌بان اول خود را معرفی کردند و در ادامه با تمدید قرارداد محسن فروزان، وضعیت نیمکت‌نشین اخباری را هم مشخص کردند.

صنعت نفت

فهد طالب عراقی انتخاب اول عبدالله ویسی در پست دروازه‌بان بوده و این تیم پیام پارسا و پارسا افضلی دو دروازه‌بان جوان را به عنوان آلترناتیو وی در اختیار دارد. محمد دریس هم مدتی در اردوهای این تیم حضور داشت با این حال در نهایت وی راهی به لیست صنعت نفت نیافت و ترجیح ویسی به ادامه همکاری با پیام پارسا به عنوان دروازه‌بان دوم بود.

شمس آذر

این باشگاه تازه لیگ برتری شده ابتدا کوروش ملکی را از تیم لیگ یکی خیبر خرم آباد جذب کرد و از مدت‌ها پیش در تلاش برای جذب یک دروازه‌بان لبنانی و علیرضا رضایی از استقلال بود. ملکی بعد از حضور در هفته اول لیگ برتر، از شمس آذر جدا شد و این تیم در دو بازی اخیر خود از علیرضا جعفرپور در ترکیب خود بهره برده، دروازه‌بان جوانی که فصل گذشته گزینه سوم این تیم در لیگ یک بود. جذب دروازه‌بان خارجی توسط این تیم منتفی شده و قزوینی‌ها تا این لحظه سینا سعیدی‌فر را از استقلال جذب کرده‌اند و جذب علیرضا رضایی در مراحل پایانی است و به نظر می‌رسد شمس آذر دو دروازه‌بان سال گذشته استقلال و جعفرپور جوان به کار خود در لیگ برتر ادامه خواهد داد.

ملوان

مهدی تارتار در فصل نقل و انتقالات تابستانی اقدام به جذب محمدحسین اکبر منادی و میررسول حسینی در این پست کرد، هر چند در ادامه حسینی از این تیم جدا شد و ترجیح تارتار، ادامه همکاری با افشار صداقت دروازه‌بان جوان ملوان به عنوان دروازه‌بان دوم بوده است.

پیکان

ایمان صادقی به عنوان دروازه‌بان اول به پیکان اضافه شده و محمد ناصری نیز به کار خود در پیکان ادامه خواهد داد. علیرضا گلی دروازه‌بان 19 ساله فصل گذشته این تیم همچنان در پیکان حضور خواهد داشت.

آلومینیوم اراک

آلومینیوم اراک یکی دیگر از تیم‌های لیگ برتری است که ترجیح به استفاده از دروازه‌بان زیر 23 سال به عنوان آلترناتیو دروازه‌بان اصلی داده است. احمد گوهری به طور قرضی از پرسپولیس راهی این تیم شده و گلر اول اراکی‌ها است و محمد خلیفه 19 ساله و محمدجواد کیا 21 ساله دو دروازه‌بان جوان و ذخیره این تیم هستند.

مس رفسنجان

حامد لک و داوود نوشی صوفیانی از تیم فصل گذشته به عنوان دروازه‌بان اول و دوم مس رفسنجان را فصل جاری همراهی می‌کنند و مهران حیدری دیگر دروازه‌بان فصل گذشته این تیم به عنوان سهمیه زیر 23 سال همراه این تیم است. امیرحسین علیزاده 25 ساله که سال گذشته با سهمیه سنی زیر 25 سال همراه این تیم بود نیز تا چندی پیش همراه رفسنجانی‌ها بود، هر چند این بازیکن تنها در صورت جدایی لک یا نوشی صوفیانی شانس ورود به لیست لیگ برتری مس را خواهد داشت.

استقلال خوزستان

حسن پورحمیدی از تیم سال گذشته در ترکیب استقلال خوزستان باقی مانده و دروازه‌بان دوم این تیم در فصل جاری است، چرا که ترجیح پورموسوی، جذب فرزین گروسیان به عنوان دروازه‌بان اول بوده است. آخرین خبرها از فوتبال ایران

افزودن دیدگاه

دیدگاه کاربران

دیدگاهی ثبت نشده است.
در حال دریافت...
وبگردی
هادی چوپان
سامسون داودا
وسلی ویسرز
آرنلود کلاسیک 2024
سرخ‌نیوز گردی
شما آفلاین هستید...