دلار، دلار، دلار؛ ماجرای خرید سعید عزت‌اللهی و داستانی که پایانی ندارد!

ماجرای جذب سعید عزت‌اللهی توسط پرسپولیس یکی از ماجراهای نقل و انتقالاتی پر حرف و حدیث تابستان امسال فوتبال ایران بوده است.
کدخبر (209204) | 26 تیر 1402 | ساعت 19:42
0 156
دلار، دلار، دلار؛ ماجرای خرید سعید عزت‌اللهی و داستانی که پایانی ندارد!
ماجرای جذب سعید عزت‌اللهی توسط پرسپولیس یکی از ماجراهای نقل و انتقالاتی پر حرف و حدیث تابستان امسال فوتبال ایران بوده است.

سرخ نیوز - یکی از نام‌هایی که از مدت‌ها پیش پیرامون باشگاه پرسپولیس مطرح بوده، سعید عزت‌اللهی، هافبک تدافعی تیم ملی ایران و بازیکن تحت قرارداد باشگاه دانمارکی وایله است. ماجرای پر حرف و حدیث این انتقال طی هفته‌های اخیر روند پرپیچ و خمی را تجربه کرده، از توافق نهایی با عزت‌اللهی گرفته تا منتفی شدن انتقال در پی پاسخ باشگاه وایله.

پرسپولیس - سعید عزت اللهی ؛ این داستان ادامه دارد!

پرسپولیس تمرینات خود را آغاز کرده، لیست بزرگسال این تیم پر است و میلاد سرلک، مسعود ریگی، سروش رفیعی، سینا اسدبیگی و علیرضا عنایت‌زاده بازیکنانی هستند که در پست هافبک دفاعی در تمرین این تیم حضور دارند. در سوی مقابل سعید عزت‌اللهی نیز در تمرینات وایله حضور فعال دارد و در بازی‌های تدارکاتی به میدان می‌رود. پرسپولیس همچنان تلاش خود را برای جذب این بازیکن ادامه می‌دهد و علی رغم آن که درویش صراحتا مذاکره با این بازیکن را رد کرده، مدیران میانی باشگاه پرسپولیس در رابطه با ادامه مذاکرات به طور علنی و غیرعلنی اظهار نظر می‌کنند.

دلار، دلار، دلار؛ ماجرای خرید سعید عزت‌اللهی و داستانی که پایانی ندارد!گره این انتقال کجاست؟

تابستان سه سال پیش سعید عزت‌اللهی از روستوف راهی وایله شد، یک انتقال عجیب برای برای هافبکی در آن زمان 23 سال داشت و سابقه بازی در لیگ روسیه، بلژیک، چمپیونشیپ انگلیس و تجربه حضور در یک جام جهانی در کارنامه وی دیده می‌شد. در مدت حضور در عزت اللهی یک انتقال قرضی به الغرافه قطر را تجربه کرد و بعد از حضور کوتاه مدت در این تیم، بار دیگر به دانمارک بازگشت. در دانمارک او با وایله حضور در سطح دوم را هم تجربه کرد و حال در فاصله چند ماه مانده به پایان قرارداد به دنبال جدایی از این تیم است. حال گفته می‌شود مدیران باشگاه دانمارکی برای صدور رضایت‌نامه وی درخواست مالی نسبتا کلانی داشته‌اند. اخبار تایید نشده حاکی از درخواست 400 هزار تا یک میلیون دلاری این باشگاه است، مبلغی که برای بازیکنی که تنها 6 ماه دیگر قرارداد دارد چندان منطقی به نظر نمی‌رسد، اما ...

دلار، دلار، دلار؛ ماجرای خرید سعید عزت‌اللهی و داستانی که پایانی ندارد!رقبای پرسپولیس دست به کار شدند

طبیعی است باشگاه دانمارکی «محض رضای خدا» رضایت‌نامه این بازیکن را صادر نکند. قیمت صدور رضایت‌نامه هم نه یک موضوع دستوری و نه یک بحث از پیش تعیین شده است، این قیمت را بازار و متقاضیان تعیین می‌کنند. این عرف فوتبال حرفه‌ای است و انتظاری جز این نباید داشت. عزت‌اللهی در ایران مشتریانی دارد. به جز پرسپولیس، استقلال و سپاهان هم خواهان جذب او هستند و احتمالا بیشتر از پرسپولیس هم به او نیاز دارند. برخی منابع غیررسمی مدعی شده‌اند که ورود این دو باشگاه به پروسه جذب عزت‌اللهی باعث افزایش مبلغ درخواستی وایله شده است، آیا انتظار دیگری باید داشت؟ باشگاه پرسپولیس اگر به این رویه انتقاد دارد بهتر است یک بار عملکرد خود در جذب این بازیکن را مرور کند. مدیران این باشگاه در ابتدای مذاکرات به سبک پیشینیان خود به بازیکن گفته‌ بودند که خودش رضایت‌نامه بگیرد و پس از اینکه جوابی از این رویه نگرفتند خود نامه‌نگاری با باشگاه دانمارکی را آغاز کردند. دلار، دلار، دلار؛ ماجرای خرید سعید عزت‌اللهی و داستانی که پایانی ندارد!

ارزش نقل و انتقالاتی عزت اللهی چه قدر است؟

در بحث خرید بازیکن، موارد مختلفی در ارزش‌گذاری دخیل هستند، مواردی چون مدت باقی مانده از قرارداد، ارزش بازیکن در مارکت جهانی، زمان جذب و ... . حال ارزش سعید عزت‌اللهی چه قدر است؟ او فصل گذشته در سطح دوم دانمارک بازی کرده، شش ماه دیگر قرارداد دارد و فصل نقل و انتقالات تابستانی لیگ برتر ایران نیز به روزهای میانی خود رسیده است. پرسپولیس و سایر مشتریان ایرانی عزت‌اللهی احتمالا توجهی به این موارد ندارند و تنها به دنبال یک خرید تابستانی هستند.

اگر رقم 400 هزار دلاری را برای جذب عزت‌اللهی مدنظر قرار دهیم با دلار حدود 50 هزار تومانی، تنها 20 میلیارد تومان برای رضایت‌نامه وی مورد نیاز است. اگر سقف قرارداد را هم برای وی در نظر بگیریم حداقل 18 میلیارد (15 میلیارد تومان مبلغ پایه و 3 میلیارد تومان آپشن) برای جذب وی نیاز بوده و این در شرایطی است که برخی صحبت از درخواست 600 هزار دلاری و برخی دیگر 700 هزار تا یک میلیون دلاری باشگاه دانمارکی را مطرح کرده‌اند.

دلار، دلار، دلار؛ ماجرای خرید سعید عزت‌اللهی و داستانی که پایانی ندارد!سوالی که مدیران باشگاه‌های خواهان عزت‌اللهی باید به آن پاسخ دهند این است، آیا در مارکت جهانی هافبکی در قواره سعید عزت‌اللهی وجود ندارد که باشگاه‌های ایرانی حاضر هستند حدود 800 هزار دلار (با کف قیمت رضایت‌نامه) برای جذب این بازیکن بپردازند؟

آشفته بازار نقل و انتقالات و کم‌کاری واضح مدیران

بزرگترین مشکل باشگاه‌های فوتبال ایرانی در جذب بازیکن خارجی (و حتی داخلی) بی‌توجهی به اصول اولیه نقل و انتقالات است. همین بی‌توجهی است که باعث شده علی‌رغم آنکه بیش از یک ماه از صدور دستورالعمل جدید نقل و انتقالاتی گذشته، پرسپولیس، استقلال و حتی سپاهان با مشکل لیست پر شده مواجه شوند، آن هم در شرایطی که تمامی این تیم‌ها نیاز به جذب بازیکن جدید دارند. کدام باشگاه ایرانی کمیته‌ای (ولو دو نفره) برای جذب بازیکن دارد؟ کدام باشگاه ایرانی نقل و انتقالات را پیش از پایان فصل آغاز کرده که شاهد چنین شرایطی نباشیم؟ اگر فکر می‌کنید در این باره تفاوتی میان پرسپولیس، استقلال و سپاهان وجود دارد سخت در اشتباهید و آنچه در این میان متفاوت است تنها «شرایط» است! دلار، دلار، دلار؛ ماجرای خرید سعید عزت‌اللهی و داستانی که پایانی ندارد!جذب یک بازیکن از سطح دوم دانمارک با هزینه حداقل 800 هزار دلاری همان قدر مضحک است که جذب مهدی قایدی و محمد محبی با هزینه تمام شده چند صد هزار دلاری توسط استقلال و جذب پیام نیازمند و امید نورافکن توسط سپاهان در سال‌های گذشته مضحک بوده. این موضوع نشان‌دهنده ضعف مفرط باشگاه‌ها در اصول اولیه نقل و انتقالات است و متاسفانه همین موضوع عامل افتخار مدیران باشگاه‌ها و افزایش محبوبیت آنها است.

مارکت خارجی باز است آقایان

اصرار به جذب بازیکن ایرانی تحت قرارداد با تیم‌های خارجی در این وضعیت اقتصادی موضوع عجیب این روزهای فوتبال ایران است. اگر با 800 هزار دلاری توان کشف یک هافبک خارجی درجه یک در سطح فوتبال ایران را ندارید، بروید به استراحت خود بپردازید. سال گذشته کیفیت بازیکن یک میلیون دلاری (یورگن لوکادیا) را دیدیم، کیفیت بازیکنی چون کوین یامگا هم که اولین قراردادش با استقلال رقم معقولی داشت را هم دیده‌ایم، اصرار به جذب سعید عزت‌اللهی با چنین مبالغی تنها نشان دهنده ضعف شما در نقل و انتقالات است و بس!

جدیدترین اخبار فوتبال ایران:

افزودن دیدگاه

دیدگاه کاربران

دیدگاهی ثبت نشده است.
در حال دریافت...
وبگردی
هادی چوپان
سامسون داودا
وسلی ویسرز
آرنلود کلاسیک 2024
سرخ‌نیوز گردی
شما آفلاین هستید...