محمد علی کلی در ایران / وقتی همه مجذوب اسطوره شدند

حضور محمد علی کلی در ایران یکی از تاریخی‌ترین اتفاقات ورزش ایران بود که توجهات بسیاری را جلب کرد.
کدخبر (152852) 18 اسفند 1401 | ساعت 21:01
0 1670
حضور محمد علی کلی در ایران یکی از تاریخی‌ترین اتفاقات ورزش ایران بود که توجهات بسیاری را جلب کرد.

به گزارش سرخ نیوز، محمد علی کلی که از او به عنوان بزرگ‌ترین مشت‌زن تاریخ بوکس یاد می‌شود، به واسطه شهرت عالم‌گیر و محبوبیت کم‌نظیرش، در دوران خود به جرأت شناخته‌شده‌ترین انسان جهان بود و همین موضوع، مسبب دعوت او به کشورهای مختلف می‌شد. کشور ما نیز از این قائده مستثنا نبود و محمد علی کلی در ایران هم حضور یافت.

سفر محمد علی کلی به ایران

بر خلاف تصور عموم، محمد علی کلی دو بار به ایران سفر کرد؛ اولین حضور محمد علی کلی در ایران در اواخر اردیبهشت ماه سال ۱۳۷۲ رقم خورد که مورد پوشش رسانه‌ای قرار گرفت و بازتاب گسترده‌ای داشت. این سفر محمد علی کلی به ایران با دعوت مسئولان وقت بوکس کشور رقم خورد. محمد علی کلی در ایران با مقامات و ورزشکاران کشور دیدار کرد و به زیارت مقبره رهبر انقلاب و امام هشتم شیعیان، امام رضا (ع) مشرف شد. محمد علی حدودا سه ماه بعد، سفر محرمانه‌ای به ایران داشت که در آن با رئیس جمهور وقت (اکبر هاشمی رفسنجانی) دیدار کرد. دومین حضور محمد علی کلی در ایران که با اهداف دیگری صورت گرفته بود، به حضور او در مرز عراق و مذاکره با مقامات عراقی جهت تبادل اسرای ۸ سال جنگ تحمیلی ختم شد. [irp posts="147401" ]

محد علی کلی در تهران

حضور محمد علی کلی در تهران با رقابت او در مبارزه‌ای نمادین، حضور در نماز جمعه، حضور در نمایشگاه کتاب، حضور در توابع شهر تهران و بازدید از مناطق کم‌برخوردار ادامه یافت و او سپس راهی شهرهای مشهد و رشت شد.
محمد علی کلی در ایران / وقتی همه مجذوب اسطوره شدند

مبارزه محمد علی کلی با بوکسور ایرانی در تهران

محمد علی کلی که در سفر به ایران بیش از ۵۰ سال سن داشت، در مبارزه‌ای نمادین وارد رینگ بوکس هم شد. علی‌اصفر کاظمی، از قهرمانان بوکس ایران برابر اسطوره بوکس جهان قرار گرفت تا مبارزه محمد علی کلی در ایران آغاز شود. مبارزه محمد علی کلی با بوکسور ایرانی در تهران اما طولانی نبود، کاظمی به رسم احترام، روی محمد علی را بوسید و او هم رقص‌پای مشهور خود را برای تماشاگران حاضر در سالن شیرودی به نمایش گذاشت. تماشاگران مبارزه محمد علی کلی در ایران به شدت به تشویق او پرداختند و داور این مبارزه نیز نهایتا دست قهرمان اسطوره‌ای بوکس را به نشانه پیروزی بالا برد.

محمد علی کلی در مشهد و رشت

محمد علی کلی در مشهد علاوه بر زیارت حرم امام رضا (ع)، در مراسم زیارت عاشورا شرکت کرد و به دیدار علمای این شهر نیز رفت و با آن‌ها به گفت‌وگو پرداخت. کلی سپس راهی استان گیلان و شهر رشت شد. کلی در رشت ضمن دیدار با آیت‌الله احسانبخش، قهرمانان ورزشی استان و حضور در مناطق دیدنی و تفریحی، از یک مرکز نگهداری کودکان معلول نیز بازدید کرد. او کودکان را در آغوش گرفت و با آنها عکس انداخت.

خاطرات حضور محمد علی کلی در ایران

محمد علی کلی ایران را با جا گذاشتن خاطرات خوشی ترک کرد. تمام افرادی که هنگام حضور محمد علی کلی در ایران همراه او بودند، از وی تماما به نیکی یاد می‌کنند. کلی که همواره مردی صلح‌طلب بود، می‌خواست به بهبود روابط ایران و عراق کمک کند. در نمایشگاه بین المللی کتاب، محمد علی کلی رفتاری داشت که همه را متاثر کرد. او در حال گرفتن عکس با علاقمندانش بود که دید یک باغبان در گوشه‌ای ایستاده و خواهان عکس گرفتن با اوست اما خجالت می کشد. در آن لحظه سراغ آن پیرمرد رفت و گفت که یک عکس یادگاری با او بگیرد.

تصاویر محمد علی کلی در ایران

سفر محمد علی کلی به ایران به حضور او در سه شهر تهران، رشت و مشهد ختم شد که تصاویری از آن به ثبت رسیده است. شاید یکی از مشهورترین تصاویر به جا مانده از سفر او به ایران، عکس محمد علی کلی در نماز جمعه تهران باشد. بیشتر بخوانید:

افزودن دیدگاه

دیدگاه کاربران

دیدگاهی ثبت نشده است.
ویدئو های ترند
موردی نیست.
موردی نیست.
وبگردی
هادی چوپان
سامسون داودا
وسلی ویسرز
آرنلود کلاسیک 2024
سرخ‌نیوز گردی
شما آفلاین هستید...