حادثه ویژه لیگ بیست و سوم؛ مدرسه پیرمردها تعطیل شد!

قوانین جدید برای لیست تیم‌های لیگ برتری، باعث شده تا چهره‌های مشهور و البته مسنی از این رقابت‌ها کنار بمانند.
کدخبر (219400) | 23 مرداد 1402 | ساعت 10:42
0 136
حادثه ویژه لیگ بیست و سوم؛ مدرسه پیرمردها تعطیل شد!
قوانین جدید برای لیست تیم‌های لیگ برتری، باعث شده تا چهره‌های مشهور و البته مسنی از این رقابت‌ها کنار بمانند.

به گزارش خبرنگار سرخ نیوز، قوانین سفت و سخت سازمان لیگ برای فصل جدید لیگ برتر که مهم‌ترین آن‌ها حذف سهمیه زیر ۲۵ سال، کاهش سهمیه بزرگسال و افزایش سهمیه زیر ۲۳ سال بود، تیم‌های حاضر در مسابقات را بالاجبار به سمت جوانگرایی سوق داد. البته طرح جدید متولیان فوتبال ایران و ایجاد این تنگنا برای باشگاه‌ها، در کنار مزایای بالقوه خود نظیر کاهش میانگین سنی تیم‌ها و نسل‌سازی برای آینده فوتبال ملی، معایبی هم دارد. فوتبال پایه ایران طی سال‌های اخیر، روند نزولی خود را با سرعتی سرسام‌آور طی می‌کند. تبدیل شدن کلاس‌های مربی‌گری و مجوز تاسیس باشگاه به ابزار درآمدزایی فدراسیون فوتبال، وارد شدن مربیان بی‌دانش به سیستم فوتبال پایه، عدم نظارت روی کیفیت آکادمی‌ها نگاه صرفا اقتصادی مالکان آن‌ها به این صنعت، باعث شده تا کیفیت بازیکنان با افتی مشهود مواجه شود. البته در این بین، هستند بازیکنانی نظیر محمد عمری، محمدرضا خالدآبادی، امیرحسین حسین‌زاده و... که در قامت یک ستاره ظاهر شوند اما در فوتبال نتیجه‌گرای ایران، راه پیشرفت برای آن‌ها بسیار سخت است. با این حال، یکی از معدود مزایای بالفعل طرح جدید سازمان لیگ و فدراسیون فوتبال، کنار رفتن بازیکنان مسن از ترکیب تیم‌های لیگ برتری بوده که باعث می‌شود مسیر سخت پیشرفت استعدادهای نوظهور، اندکی تسهیل گردد. در ادامه به ۱۳ بازیکن مسنی که در فاصله حدودا دو هفته مانده تا بسته شدن پنجره نقل و انتقالات لیگ برتر ایران بدون تیم مانده‌اند، خواهیم پرداخت.

محمدرضا خلعتبری - ۳۹ ساله

وینگر مازندرانی اسبق باشگاه‌هایی نظیر پرسپولیس و سپاهان که ۶۰ بازی ملی هم در کارنامه خود دارد، پس از مدتی بدون تیم ماندن، از نیم‌فصل دوم لیگ بیست و دوم به آلومینیوم اراک پیوست و در دو بازی لیگ برتری (مجموعا ۲۶ دقیقه) و یک بازی در جام حذفی (۱۳ دقیقه) برای تیم مهدی رحمتی به میدان رفت. محمدرضا خلعتبری در فصل جدید بدون تیم مانده و شایعات، حکایت از خداحافظی احتمالی او از میادین فوتبال حرفه‌ای دارند.

مسعود شجاعی - ۳۹ ساله

کاپیتان اسبق تیم ملی ایران که سابقه حضور در سه جام جهانی را به ثبت رسانده، هنوز تیم خود برای فصل جدید را معرفی نکرده است. مسعود شجاعی بازیکن نساجی مازندران بود که به صورت قرضی راهی هوادار شد اما برای فصل جدید، نه نساجی او را خواست، نه هوادار مایل به دائمی کردن قرارداد بود و نه ساکت الهامی برای مس رفسنجان دست روی جذب مسعود که سابقه کار با او در تراکتور، نساجی و هوادار را داشت، گذاشت.

لوسیانو پریرا - ۳۹ ساله

لوسیانو پریرا ۱۱ سال پیش برای اولین بار وارد فوتبال ایران شد و حالا با ۹۸ گل زده، چهارمین گلزن برتر تاریخ لیگ برتر محسوب می‌شود. این مهاجم برزیلی که سابقه ۲ قهرمانی لیگ برتر را دارد و مدتی کاپیتان فولاد خوزستان هم بود، با پیشنهاد تمدید قرارداد از سوی مس رفسنجان روبه‌رو نشد و برای فصل جدید، بدون تیم مانده است.

اکبر صادقی - ۳۸ ساله

هافبک همدانی سابق نساجی مازندران که خیلی دیر و حوالی ۲۷ سالگی در فوتبال ایران چهره شد، برای فصل جدید هنوز نتوانسته تیمی پیدا کند. اکبر صادقی که سابقه یک بازی ملی هم دارد، از زمان سرمربی‌گری سید مهدی رحمتی در شهرخودرو مشهد با او به مشکل خورده بود و پس از انتخاب وی به عنوان سرمربی نساجی مازندران، بلافاصله از این تیم کنار گذاشته شد.

حامد شیری - ۳۷ ساله

کاپیتان سابق نساجی که فصل گذشته ۷ بار برای این تیم موفق به گلزنی شد، قبل از شروع تمرینات فصل جدید این تیم با مهدی رحمتی، از لیست بازیکنان کنار گذاشته شد. حامد شیری هم تصمیم گرفت تا از فوتبال حرفه‌ای به عنوان بازیکن خداحافظی کرده و به کادرفنی مهدی رحمتی در این تیم اضافه شود.

مهدی مومنی - ۳۷ ساله

وینگر سابق استقلال خوزستان و تهران که با آبی‌پوشان جنوبی به قهرمانی لیگ برتر هم رسیده، طی فصول اخیر از مهره‌های مهم ملوان در راه صعود به لیگ برتر و بقا در این رقابت‌ها به حساب می‌آمد. مهدی مومنی فصل پیش ۴ بار برای ملوانان گلزنی کرد اما برای لیگ بیست و سوم نتوانسته تیمی جدید پیدا کند.

مهرداد طهماسبی - ۳۷ ساله

طهماسبی کار خود را از تیم‌های پایه پرسپولیس آغاز کرد و با عملکرد خوب خود در باشگاه‌هایی مانند صبای قم، تراکتور و فولاد خوزستان به شهرت رسید. مهرداد طهماسبی فصل گذشته پایین‌تر از محمدرضا خالدآبادی و میلاد فراهانی، گلر سوم هوادار بود و در دو بازی لیگ برتری، ۸ مرتبه دروازه خود را باز شده دید. این دروازه‌بان مازندرانی که سابقه گلزنی با پیراهن سایپا در لیگ دسته اول هم دارد، حالا بدون تیم مانده است.

اشکان دژاگه - ۳۷ ساله

اشکان دژاگه فصل خوبی را در فولاد خوزستان پشت سر نگذاشت و قراردادش تمدید نشد. او که سابقه ۵۹ بازی ملی و قهرمانی در بوندسلیگا با پیراهن ولفسبورگ را دارد، برای لیگ بیست و سوم خود را به استقلال پیشنهاد کرده است؛ پیشنهادی که با توجه به پر بودن لیست بزرگسالان آبی‌پوشان پایتخت و مشکلات مالی این تیم، احتمالا به سرانجام نخواهد رسید.

مانوئل فرناندز - ۳۷ ساله

هافبک پرتغالی که با تبلیغات بسیار و کارنامه‌ای پربار راهی سپاهان شد، بیشتر از یک فصل در این تیم دوام نیاورد و حالا بدون تیم مانده است. جز مصدومیت‌های متوالی و درگیری فیزیکی در اردوی ترکیه، تنها یک گل به نساجی مازندران از مانوئل فرناندز در فوتبال ایران به یادگار ماند.

عزت الله پورقاز - ۳۶ ساله

عزت الله پورقاز با پیراهن ملوان به تیم ملی رسید و در فوتبال ایران چهره شد. این مدافع گلستانی که فصل پیش کاپیتان هوادار تهران بود و سابقه بازی در سپاهان هم دارد، در پیدا کردن تیمی برای فصل جدید، ناکام مانده است.

شیخ دیاباته - ۳۵ ساله

آقای گل پیشین لیگ برتر، بخش اعظمی از فصل گذشته را به دلیل مصدومیت از دست داد اما با این حال، ۳ گل حیاتی برای پرسپولیس به ثمر رساند و نقش قابل توجهی در پانزدهمین قهرمانی لیگ برتری سرخپوشان پایتخت داشت. شیخ دیاباته از ابتدا در نقشه‌های تاکتیکی یحیی گل‌محمدی جایی نداشت و برای فصل جدید هم از پرسپولیس پیشنهاد تمدید قرارداد دریافت نکرد.

کیروش استنلی - ۳۴ ساله

مهاجم محبوب امیر قلعه‌نویی که هفته آینده ۳۵ ساله خواهد شد، پربارترین دوران فوتبالی خود را در لیگ برتر ایران تجربه کرد و توانست در ۱۲۶ بازی، ۳۹ گل و ۱۵ پاس گل برای ذوب آهن، سپاهان و گل‌گهر سیرجان ثبت کند. با این حال، کیروش از گل‌گهر پیشنهاد تمدید قرارداد دریافت نکرد و حالا بازیکن آزاد است.

میلاد فراهانی - ۳۴ ساله

چهارمین بازیکن مسن هوادار در این لیست یعنی میلاد فراهانی هم برای فصل جدید، بدون تیم مانده است. این دروازه‌بان باتجربه که سابقه حضور در تیم‌هایی نظیر پیکان، داماش و شهرخودرو را دارد، در نیم فصل دوم لیگ بیست و دوم، تبدیل به نیمکت‌نشین محمدرضا خالدآبادی شد و در فصل جدید، همانند دو هم‌پستی پیشین خود در هوادار، این تیم را ترک کرد. در حال حاضر، مسن‌ترین بازیکن فعال در لیگ برتر، شهاب گردان است که با ۳۹ سال سن، در هفته اول لیگ بیست و سوم برای فولاد خوزستان به میدان رفت. جدیدترین اخبار فوتبال ایران:

افزودن دیدگاه

دیدگاه کاربران

دیدگاهی ثبت نشده است.
در حال دریافت...
وبگردی
هادی چوپان
سامسون داودا
وسلی ویسرز
آرنلود کلاسیک 2024
سرخ‌نیوز گردی
شما آفلاین هستید...