همه عجایب علی منصور؛ از دبه آب یخ تا مناظره جنجالی در نود

علیرضا منصوریان سرمربی تیم فوتبال فولاد روزهایی برزخی را در این تیم سپری می کند.
کدخبر (221569) 30 مرداد 1402 | ساعت 10:25
0 171
علیرضا منصوریان سرمربی تیم فوتبال فولاد روزهایی برزخی را در این تیم سپری می کند.

به گزارش خبرنگار سرخ نیوز، نوع مواجهه علیرضا منصوریان با نمایندگان رسانه‌ها در کنفرانس‌های خبری در نوع خودش کم نظیر است. او در زمان فعالیتش در دیگر تیم‌ها نیز همواره نشست های خبری خاص، پر خبر، جنجالی و البته اغلب طولانی و خسته‌کننده داشته است. وی این روزها نیز بخشی از انرژی خود را برای جنگ و جدل  در اتاق های کنفرانس ورزشگاه‌ها می گذارد.

فارغ از اینکه این مربی چند هفته دیگر روی نیمکت فولاد ماندگار شود و تا چه زمانی هجمه سنگین این روزهای هواداران فولاد را تاب بیاورد و برود و یا برکنار شود، نگاهی انداخته‌ایم به حرکات عجیب و جنجالی او در دوران فعالیتش به عنوان سرمربی.

دبه آب یخ و وعده اتفاقات خوب

منصوریان در ابتدای فصل ۹۵-۹۶ هدایت استقلال را برعهده گرفت. فصل برای آبی‌ها اما خوب شروع نشد و هوارادان به شیوه آماده‌سازی این تیم در پیش‌فصل انتقاد داشتند؛ جایی که تصویری از علیرضا منصوریان و بازیکنان استقلال با لباس ورزشی در بشکه‌های تا نیمه پر از آب پخش شد و این سوال را برای هواداران ایجاد کرد که این متدهای تمرینی، چه سودی برای تیم دارد؟

استقلال تا پایان هفته ششم، در رتبه پانزدهم جدول قرار گرفته بود. منصوریان قصد داشت در استقلال از تاکتیک‌های مبتنی بر ضدحمله خود که با آن در نفت تهران نتیجه گرفته بود، فاصله بگیرد و رو به فوتبال مالکانه بیاورد که در این مسیر شکست خورد. با این حال، تغییر تاکتیک و بازگشت به سیستمی که او و کادرفنی‌اش روی آن تسلط داشتند، استقلال را به مسیر بهتری هدایت کرد.

استقلال اوج گرفت و در مقاطع پایانی سال ۱۳۹۵، تیم‌های لیگ را از دم تیغ گذراند، در آسیا دو برد و یک مساوی کسب کرد و دربی را با نتیجه ۳-۲ برنده شد. این روند خوب آبی‌ها، این تصور را برای منصوریان ایجاد کرد که می‌تواند بعد از ۴ فصل، تیم محبوبش را به قهرمانی برساند و در آسیا هم نتیجه خوبی کسب کند؛ خیال خوشی که او را به این وا داشت تا وعده اتفاقاتی ویژه در سال ۹۶ را به هواداران بدهد.

اتفاق ویژه سال ۹۶، شکست ۶-۱ استقلال برابر العین و کنار گذاشتن منصوریان از هدایت این تیم بود.

ابداع سیستم‌های جدید و تحقیر برابر العین

آبی‌ها که لیگ برتر را در رده دوم و با نایب قهرمانی به پایان رسانده بودند، در دیدار رفت مرحله ۱/۸ نهایی لیگ قهرمانان آسیا ۲۰۱۷ برابر العین با نتیجه ۱-۰ پیروز شدند تا برای بازی برگشت در امارات، دست بالاتر را داشته باشند. منصوریان که پیش از این وعده تحقیق روی دفاع یوونتوس را داده بود، در بازی برگشت برای حفظ اندوخته کوچک تیمش، تصمیم گرفت استقلال را با سیستم عجیبی مبتنی بر ۷ مدافع، یک هافبک دفاعی و دو مهاجم نوک را راهی میدان کند.

تحقیقات گسترده منصوریان، به باخت ۶-۱ استقلال مقابل العین ختم شد که یکی از سنگین‌ترین شکست‌های تیم‌های ایرانی در تاریخ لیگ قهرمانان آسیا به شمار می‌آید.

اردوی ارمنستان و ماساژهای بی‌پایان

دومین فصل منصوریان در استقلال اما با جنجال‌های غالبا بامزه بیشتری همراه شد. در ابتدای کار، علی منصور تیمش را به اردوی ارمنستان برد. اردویی که منتشر شدن برنامه‌ی آن، بازهم انتقاد هواداران استقلال را به همراه داشت.

گلایه عمده هواداران استقلال به برنامه تمرینی شاگردان منصوریان در اردوی ارمنستان این بود که تیم اصولا بیشتر از کار کردن روی مسائل فنی و تاکتیکی، مشغول دریافت ماساژ است!

فونداسیون استقلال برای سال ۱۴۰۲

استقلال فصل ۹۶-۹۷ هم بد آغاز کرد و پس از شکست مقابل سایپا در هفته چهارم، منصوریان وعده آینده بهتر را به هواداران داد و اعلام کرد «تیمی ساخته‌ام که فونداسیون آن تا سال ۱۴۰۲ و ۱۴۰۳ یکی از بهترین تیم‌های آسیا خواهد بود» استقلال در نقل و انتقالات تابستانی ۹۶-۹۷، ۱۴ بازیکن جدید جذب کرد اما حالا در سال ۱۴۰۲ از ۳۰ بازیکن حاضر در لیست آن فصل، تنها حسین حسینی، روزبه چشمی و آرمین سهرابیان در این تیم حضور دارند که از این بین، چشمی و سهرابیان برای مدتی آبی‌ها را ترک کرده بودند. مشخصا استقلال هم تبدیل به یکی از بهترین تیم‌های آسیا نشد.

مناظره جنجالی منصوریان، افتخاری، رحمتی و ملکی در برنامه نود

باخت مقابل پارس جنوبی جم در هفته ششم که چهارمین باخت پیاپی آبی‌پوشان پایتخت در این فصل به شمار می‌آمد و آن‌ها را به رتبه پانزدهم رساند، صبر هواداران را لبریز کرد. سه روز بعد در تاریخ ۲۷ شهریور ۹۶، برنامه ۹۰ با اجرای عادل فردوسی‌پور، سوژه هفتگی خود را مشکلات استقلال قرار داد. در این برنامه جنجالی که بیشتر با قهقهه اکبر ملکی (عضو وقت هیئت مدیره باشگاه استقلال) به یاد آورده می‌شود، طرفین بحث شروع به افشاگری علیه هم کردند. ملکی می‌گفت منصوریان در تمرینات اقتدار ندارد، مهدی رحمتی را نمی‌خواهد و با کنار گذاشتن مجتبی جباری که با رضا افتخاری (مدیر وقت استقلال) به مشکل خورده بود نیز مخالف نیست.

از سمت دیگر، منصوریان ضمن رد ادعای ملکی، گفت که این عضو هیئت مدیره قصد داشته با پرونده‌سازی علیه رحمتی، او را از تیم کنار بگذارد و با استناد به این موضوع که از رحمتی برای جلسه فنی دعوت کرده، اختلاف با کاپیتان تیمش را تکذیب کرد. مهدی رحمتی که روی خط برنامه بود، صحبت‌های منصوریان را تکذیب کرد و این جنجال با خنده‌های ملکی، وارد بعد دیگری شد.

استعفا از استقلال و طولانی‌ترین کنفرانس مطبوعاتی تاریخ

استقلال در هفته هفتم آن فصل مقابل ذوب آهن با نتیجه ۱-۱ متوقف شد تا رسما به قعر جدول و رتبه شانزدهم سقوط کند. پس از این بازی، منصوریان در کنفرانس مطبوعاتی از هدایت استقلال استعفا داد. اما کنفرانس مطبوعاتی منصوریان پس از بازی مقابل ذوب آهن، احتمالا طولانی‌ترین نشست خبری تاریخ فوتبال است که بیش از ۹۰ دقیقه به طول انجامید؛ چیزی حدود ۶ برابر حد معمول. منصوریان در این جلسه از خاطرات رفتن به ورزشگاه برای اولین بار، دریافت تماس تلفنی از امیر قلعه‌نویی و پیوستنش به استقلال در سال ۱۳۷۳ به عنوان بازیکن تعریف کرد، با اصحاب رسانه به شوخی پرداخت و از حضار خواست تا خبرنگاری که تازه از خدمت سربازی بازگشته را تشویق کنند و خلاصه هرچیزی که مناسب یک استندآپ کمدی بامزه بود را اجرا کرد.

اخراج از تراکتور و افشاگری علیه آدیداس تقلبی

علیرضا منصوریان پس از کنار رفتن از استقلال، برای مدتی سرمربی ذوب آهن بود اما از این تیم هم اخراج شد. در ادامه، سرمربی اسبق تیم امید ایران در تاریخ ۲۷ شهریور ۹۹ به عنوان سرمربی‌ تراکتوری انتخاب شد که در فصل پیش با ساکت الهامی به قهرمانی جام حذفی رسیده بود. کمتر از ۷۰ روز بعد، منصوریان به دلیل کسب نتایج ضعیف (۶ امتیاز از ۵ بازی و حضور در رتبه دوازدهم) از تراکتور هم اخراج شد. پس از این اخراج، منصوریان در برنامه فوتبال برتر حضور یافت و ضمن صحبت علیه مدیریت و جو موجود در باشگاه تراکتور، اعلام کرد لباس‌های برند آدیداس این باشگاه که مانور تبلیغاتی بسیاری روی آن صورت گرفته بود، در واقع در منیریه تهران تولید شده و تنها برچسب آدیداس روی آن چسبانده شده است.

اخراج منصوریان از آلومینیوم اراک پس از تمدید قرارداد

پس از مدتی بیرون ماندن از فوتبال، علیرضا منصوریان در اواسط لیگ بیستم جانشین رسول خطیبی در آلومینیوم اراک شد و نتایج متوسطی را کسب کرد (۵ برد، ۵ مساوی و ۶ شکست). بعد از پایان فصل، قرارداد منصوریان با آلومینیوم اراک تمدید شد اما مسئولان این تیم کمتر از ۲۴ ساعت بعد، منصوریان را اخراج کردند تا دوباره رسول خطیبی را به این تیم برگردانند. اخراج منصوریان از آلومینیوم اراک پس از تمدید قرارداد، احتمالا در نوع خودش حتی در سطح بین‌المللی هم کم‌سابقه باشد.

صنعت نفت آبادان و ۲۵ پنالتی سوخته

داش‌علی که با این نتایج درخشان در هیچ فصلی بدون تیم نمی‌ماند، برای لیگ بیست و یکم هدایت صنعت نفت آبادان را قبول کرد. اگر از سجده شکر منصوریان پس از گل حکیم نصاری به نساجی در این فصل عبور کنیم، اوج عملکرد او در کنفرانس خبری پس از دیدار نفت آبادان مقابل آلومینیوم اراک و اعتراض به تیم داوری بازی بود؛ جایی که اعتقاد داشت ۲۵ پنالتی به سود تیم تحت هدایتش اعلام نشده است!

پیش از این و در بازی صنعت نفت مقابل استقلال، منصوریان با فرهاد مجیدی هم به مشکل خورده بود، جایی که در کنفرانس پس از بازی خطاب به سرمربی وقت استقلال گفت: «دوست خوب ما فرهاد مجیدی، خیلی ریلکس از کنار ما رد شد و با ما حرف نزد! آقای مجیدی! پسر خوشتیپ، از قبل زمینه دوستی داشتیم. برادرت قبل از بازی کنار ما بود. شاید شطرنجی شده بودم که من را ندید. از فرزاد عزیز (مجیدی) می‌خواهم به او کمک کنند. راهی که فرهاد می‌رود به ترکستان است.»

کسی در اهواز منصوریان را نمی‌خواهد

پس از جدایی جواد نکونام از فولاد، علیرضا منصوریان یک بار دیگر به خوزستان بازگشت تا این بار هدایت فولاد را عهده‌دار شود. طی ۱۷۳ روزی که از سرمربی‌گری منصوریان در فولاد می‌گذرد، روزی نبوده که هواداران این باشگاه خواهان کنار گذاشتن او نشده باشند. بنرهای هواداران فولاد علیه منصوریان را هر هفته چه در ورزشگاه و چه در فضای مجازی می‌توان دید. اوج اختلاف فولادی‌ها با منصوریان به دربی خوزستان در هفته گذشته بازمی‌گردد، جایی که شاگردان عبدالله ویسی توانستند در فولاد آره‌نا، میزبان را با نتیجه ۲-۱ شکست دهند تا ۳۰ هزار تماشاگر حاضر در ورزشگاه، حتی آن‌هایی که حامی نفت بودند، علیه منصوریان شعار دهند. شعارهایی که منجر به درگیری سرمربی فولاد با یکی از تماشاگران نیز شد. پس از بازی، باز هم منصوریان در کنفرانس مطبوعاتی مشغول سرگرم کردن خبرنگاران شد. سرمربی فولاد در میانه نشست خبری،‌ که از یک خبرنگار پرسید «شما از کجایی؟» و خبرنگار در جواب، نام خبرگزاری‌اش را اعلام می‌کند. در این حین مدیررسانه‌ای فولاد می‌گوید «آقا دوست ماست»، اما منصوریان در واکنشی عجیب تاکید می‌کند «دوست شما دوست ما نخواهد بود»!

  به نظر می‌رسد که نسل آینده و حتی جوانان امروزی، دیگر علیرضا منصوریان را تنها با صحنه‌های طنز و اتفاقات خنده‌دار به یاد می‌آورند، نه بازی‌های درخشان در خط هافبک استقلال و تیم ملی. جدیدترین اخبار فوتبال ایران:

افزودن دیدگاه

دیدگاه کاربران

دیدگاهی ثبت نشده است.
ویدئو های ترند
موردی نیست.
موردی نیست.
وبگردی
هادی چوپان
سامسون داودا
وسلی ویسرز
آرنلود کلاسیک 2024
سرخ‌نیوز گردی
شما آفلاین هستید...