وابستگی عجیب لیگ برتری‌‌‎ها به سهمیه آزاد؛ اینجا خبری از برنامه‌ریزی و استراتژی نیست!

اگر سهمیه آزاد را از نقل و انتقالات تیم‌های ایرانی حذف کنیم چه اتفاقی خواهد افتاد؟
کدخبر (227032) | 14 شهریور 1402 | ساعت 11:40
0 107
وابستگی عجیب لیگ برتری‌‌‎ها به سهمیه آزاد؛ اینجا خبری از برنامه‌ریزی و استراتژی نیست!
اگر سهمیه آزاد را از نقل و انتقالات تیم‌های ایرانی حذف کنیم چه اتفاقی خواهد افتاد؟

سرخ نیوز - لیگ برتر ایران احتمالا تنها لیگ فوتبال جهان است که با بسته شدن پنجره تابستانی، نقل و انتقالات آن همچنان ادامه دارد. استفاده از سهمیه آزاد فیفا در نقل و انتقالات تبدیل به یک رسم سالانه در فوتبال ایران شده است. تصور کنید اگر این سهمیه نبود تیم‌های لیگ برتری پرونده نقل و انتقالات خود را چگونه می‌بستند؟

امروز که نزدیک به یک هفته از بسته شدن پنجره نقل و انتقالات تابستانی گذشته، پرسپولیس و تراکتور به دنبال جذب مهاجم هستند و سپاهان و استقلال در تلاش برای ثبت قرارداد بازیکنان جدید خود.

فولاد هر تلاشی برای جذب بازیکن انجام می‌دهد و گل‌گهر در انتظار جذب دو بازیکن آزاد خارجی است. ملوان به دنبال جذب سه بازیکن آزاد بوده، آلومینیوم اقدام به جذب بازیکن آزاد کرده و خلاصه کلام، هر تیمی که شرایطش را داشته باشد به دنبال بازیکن آزاد خواهد بود، انگار نه انگار که پنجره تابستانی 84 روز باز بوده!

خواب سنگین تابستانی

همه ساله با باز شدن پنجره نقل و انتقالات تابستانی، تیم‌های لیگ برتری کار خود را با یک خواب سنگین آغاز می‌کنند. مربی تیم قهرمان در دو راهی ماندن و رفتن است و دیگر تیمی که سال گذشته را با ناکامی به پایان رسانده، درگیری بدهی‌های قبلی و رفت و آمد مدیران. حتی آن تیم خصولتی که هیچ مشکل مالی ندارد هم علاقه‌ای به تعجیل در فصل نقل و انتقالات ندارد و استراتژی‌اش تجمیع مهاجمان لیگ برتری و بستن دست سایر تیم‌ها بوده. آن تیم خصوصی هم بعد که از مدت‌ها در تابستان مربی مربی داشته، کل تیم را بیرون ریخته و بازیکن جدید جذب کرده ولی هنوز نیاز به بازیکن جدید دارد. حتی تیم‌های صنعتی که صفر تا صد بودجه‌شان مشخص بوده نیز چنین وضعیتی دارند. خواب تابستانی در نقل و انتقالات و بستن سریع پرونده خریدهای تابستانی در روزهای پایانی و بعد از بسته شدن پنجره، یکی از معضل‌های اساسی فوتبال ایران در سال‌های گذشته بوده است. در فوتبال ایران برنامه‌ریزی و ورود به نقل و انتقالات مفهومی ندارد. تیم‌ها گاهی بیش از نیمی از تابستان را مشغول کارهایی هستند که در فوتبال حرفه‌ای پیش از باز شدن پنجره باید تکلیفشان مشخص شده باشد. حتی تیمی مانند پرسپولیس که مدافع عنوان قهرمانی لیگ برتر است با علم بر این موضوع که نیاز به مهاجم داشته، علی رغم یک هفته‌ای که از زمان بسته شدن پنجره تابستانی گذشته، هنوز گزینه خود در خط حمله را انتخاب نکرده است. به عبارتی بیش از سه ماه در نهایت رسیدن به چند گزینه که شاید یک نفر از آنها جذب شود. مقایسه کنید با کشورهای همسایه و نحوه عملکرد آنها در نقل و انتقالات. قطعا همه چیز ریشه در پول ندارد، اینجا برنامه‌ریزی و استراتژی معنایی ندارد. جدیدترین اخبار فوتبال ایران:
 

افزودن دیدگاه

دیدگاه کاربران

دیدگاهی ثبت نشده است.
در حال دریافت...
وبگردی
هادی چوپان
سامسون داودا
وسلی ویسرز
آرنلود کلاسیک 2024
سرخ‌نیوز گردی
شما آفلاین هستید...