بیف های رپ فارسی - بخش اول | دیس و دیس بازی پیشرو و زدبازی

کدخبر (233455) | 07 بهمن 1402 | ساعت 02:57
0 559
بیف های رپ فارسی - بخش اول | دیس و دیس بازی پیشرو و زدبازی
در بخش اول از بررسی بیف های رپ فارسی، سراغ تاریخچه دیس و دیس بازی بین پیشرو و زدبازی رفته‌ایم.

به گزارش سرخ نیوز، «بیف» بخش جدایی ناپذیر موسیقی در ژانر رپ است و ریشه آن در دنیای موسیقی به سال‌ها پیش از پیداش این سبک موسیقی باز می‌گردد. با این حال کلام محور بودن رپ و فرهنگ هیپ هاپ که شامل موضوعاتی فراتر از موسیقی است باعث شده تا انتشار ترک‌هایی با موضوعات حمله لفظی به رقبا جای بسیار مهمی در این موسیقی داشته باشد.

بیف، دیس و دیس بک و حواشی این چنینی برای مخاطبانی که دنبال کننده سبک رپ نباشند به احتمال زیاد جذابیت خاصی ندارد اما اگر علاقه مند به این سبک باشید و موزیک‌های منتشر شده و حواشی خارج از دنیای موزیک را دنبال کنید، قطعا از علاقه‌مندان به این حوزه خواهید بود.

بیف اصطلاحی است که برای سلسله درگیری‌های موزیکی رپرها استفاده می‌شود، درگیری‌هایی که ممکن است در برخی مواقع حتی به خارج از موزیک نیز کشیده شود! اگر به تاریخ ادبیات فارسی برگردیم، دیس و دیس بازی با پدیده‌ای چون «هجو» ریشه بسیار بلندی در ایران زمین دارد و از شعرای قرن ششم هجری تا شاعران معاصران کم و بیش از آن استفاده کرده‌اند.

در این گزارش تلاش خواهیم کرد تا مروری به یکی از مهم‌ترین و البته طولانی ترین بیف های رپ فارسی داشته باشیم، دیس و دیس بازی پیشرو و زدبازی.

سر آغاز بیف پیشرو و زدبازی

قدیمی ترین بیف رپ فارسی که تا به امروز نیز جریان دارد. شروع این ماجرا با سال 1385 برمی‌گردد، روزهایی که رضا 3pac سابق، تبدیل به رضا پیشرو شده بود و به نوعی اکتیوترین عضو مارکت وقت رپ فارسی بود. سال‌هایی که موزیک‌های منتشر شده از زدبازی میان گروهی از مخاطبان محبوبیت بالایی داشت و رپرهایی چون هیچ کس، حصین (حسین ابلیس آن زمان)، پیشرو، حسین تهی و ... در سمت دیگر ماجرا بودند و جنس مخاطبان این دو سو تفاوت زیادی داشت.

شروع موزیکی این بیف با ترک «اثر منفی» از رضا پیشرو بود. او با پخش کردن مکالمه‌ای از سامان ویلسون در آغاز ترک، یکی از 18+ ترین موزیک‌های تاریخ ایران را منتشر کرد با این حال این آغاز یک ماجرای بسیار طولانی بود! اثر منفی عمدتا روی خط و نشان‌هایی مانور داشت که پیشرو و دوستانش برای اعضای گروه زدبازی با محوریت سامان ویلسون کشیده بودند.

در آن مقطع زمانی، اعضای گروه زدبازی واکنش خاصی به این دیس ترک سنگین نداشتند. پیشرو چند ماه بعد در ترک دیگری با لیبل صامت، با حضور اعضای گروه نابغه‌ها و همراهی علی قاف، ترک دیگری به نام «گروه ما» را منتشر کرد که کورس این آهنگ، خطاب به اعضای زدبازی بود.

راند دوم بیف پیشرو و زدبازی با حضور هیچ کس

تا سال 1391 و انتشار ترک «چرا بدی» از زدبازی با حضور هیچ کس، دو طرف در ترک‌های مختلفی به یکدیگر طعنه و کنایه می‌زدند اما این بیف با چرا بدی دوباره اوج گرفت.

حضور هیچ کس در این ترک در شرایطی بود که او و پیشرو در داخل ایران دوستان بسیار نزدیک یکدیگر بودند و بسیاری بر این اعتقاد بودند که «اثر منفی» در واقع سفارشی از سوی هیچ کس بوده و در واقع اختلافات اصلی بین سروش هیچ کس و سامان ویلسون بوده است. چرا بدی بعد از دیس ترک ملوی هیچ کس به پیشرو با نام «اون مثل داداشم بود» و پاسخ تند پیشرو با ترک «لوبیای سحرآمیز» و در قالب آلبوم زاخارنامه از زدبازی منتشر شد. ترک اول این آلبوم با نام «تهران مال منه» نیز حاوی کنایه‌هایی به رضا پیشرو بود.

دو روز بعد از انتشار چرا بدی، پیشرو دیس بک «چا.. نامه» را منتشر کرد که پاسخی قوی، سنگین و البته سریع بود. سینگل ترک «دروغ تعطیل» از سهراب ام جی نیز در پاسخ منتشر شد.

حدود یک سال بعد، گروه زدبازی ترک «او..» را منتشر کرد، ترکی بدون اشاره به نام پیشرو، کاملا او را هدف قرار داده بود. درگیری‌های موزیکی دو طرف سال‌ها محدود به کنایه‌های کوتاه در موزیک‌های مختلف و بعدها در صفحات اینستاگرامی بود. در این مقطع، ترک «منصفانه» از علیرضا جی جی نیز منتشر شد که دیس به پیشرو بود. پیشرو پاسخی به این دیس نداد و برادرش علی اوج پاسخگوی این دیس ترک بود.

راند سوم بیف پیشرو و زدبازی

با انتشار ترک مشترک رضا پیشرو و مهراد هیدن به نام «راکا چاک» در سال 1400، بسیاری بیف پیشرو و زدبازی را پایان یافته می‌دانستند اما تنها چند ماه بعد و بعد از درگیری‌های اینستاگرامی سهراب ام جی و رضا پیشرو، ام جی ترکی با نام «هابیل» را منتشر کرد، ترکی که کورس آن از ترک چا.. نامه پیشرو الگو گرفته شده بود. پیشرو نیز بلافاصله ترک «قابیل» را با همین الگو و استفاده از ترک دروغ تعطیل ام جی منتشر کرد. این آخرین ترک از بیف پیشرو و زدبازی بوده است.

در حال حاضر رابطه پیشرو و اعضای گروه زدبازی به مانند قبل پرتنش نیست، هر چند رابطه صمیمانه‌ای هم برقرار نیست و پیشرو اخیرا در مصاحبه‌ای در سوالی در رابطه با گروه زدبازی، مدعی شده بود که تنها مهراد هیدن را از لحاظ موزیکی قبول دارد!

لیبل جدید در رپ فارسی / هیپ هاپولوژیست با بلاد وارد می‌شود

لیبل جدید در رپ فارسی / هیپ هاپولوژیست با بلاد وارد می‌شود

بیشتر بخوانید
02 بهمن 1402 | ساعت 19:25
بیشتر بخوانید
آلبوم فیل گادپوری منتشر شد / فیل و سه دیس در کمتر از چند ساعت!

آلبوم فیل گادپوری منتشر شد / فیل و سه دیس در کمتر از چند ساعت!

بیشتر بخوانید
30 دی 1402 | ساعت 15:59
بیشتر بخوانید
زمستان داغ رپ فارسی در راه است | از گاد پوری و فیل تا متفاوت‌ترین پیتزای سال

زمستان داغ رپ فارسی در راه است | از گاد پوری و فیل تا متفاوت‌ترین پیتزای سال

بیشتر بخوانید
23 دی 1402 | ساعت 12:53
بیشتر بخوانید
رپ بتل هیجان انگیز پوری و ملتفت ؛ خون و خون ریزی مجازی با فاصله 5 هزار کیلومتری!

رپ بتل هیجان انگیز پوری و ملتفت ؛ خون و خون ریزی مجازی با فاصله 5 هزار کیلومتری!

بیشتر بخوانید
13 دی 1402 | ساعت 13:03
بیشتر بخوانید

افزودن دیدگاه

دیدگاه کاربران

دیدگاهی ثبت نشده است.
در حال دریافت...
وبگردی
هادی چوپان
سامسون داودا
وسلی ویسرز
آرنلود کلاسیک 2024
سرخ‌نیوز گردی
شما آفلاین هستید...