هر چیزی که از پلی استیشن 5 پرو می‌خواهید؛ یک کنسول جدید در راه است!

کدخبر (233510) | 09 بهمن 1402 | ساعت 20:36
0 106
هر چیزی که از پلی استیشن 5 پرو می‌خواهید؛ یک کنسول جدید در راه است!
پلی استیشن 5 پرو کنسولی است که سونی قصد عرضه آن به بازار را در سال 2024 دارد.

به گزارش خبرنگار سرخ نیوز، 12 نوامبر سال 2020 بود که بالاخره انتظار هواداران دنیای بازی و سرگرمی به پایان رسید و شرکت سونی پس از 6 سال و 362 روز نسخه جدیدتری از کنسول بازی خود را روانه بازار کرد.

پیش از این در 15 نوامبر سال 2013 پلی استیشن 4 به بازار عرضه شده بود و حدود 7 سال مدت زمانی کافی برای پایان دادن به عطش طرفداران بازی‌های کامپیوتری بود. با این حال شرکت سونی، این غول دنیای تکنولوژی، حدود سه سال پس از عرضه پلی استیشن 4، نسخه به روز شده این کنسول را هم به علاقمندان معرفی کرد اما حالا که حدود 3 سال و 2 ماه از عرضه پلی استیشن 5 می‌گذرد، هنوز خبری به تاریخ دقیق معرفی نسخه ارتقا یافته یا همان پرو در دسترس نیست.

هواداران پلی استیشن از سال گذشته در انتظار عرضه این نسخه هستند و به نظر می‌رسد که شرکت سونی فراتر از زمان معمول قرار است به سراغ معرفی این ورژن از دستگاه پلی استیشن برود.

شرکت سونی در نوامبر 2023 پلی استیشن پورتال را راه‌اندازی کرد؛ یک دستگاه بازی دستی وابسته به پلی استیشن 5. در عین نسخه پلی استیشن اسلیم هم به جمع دستگاه‌های دیگر اضافه شد اما هیچ قابلیت جدیدی نداشت و این مدل فقط کوچکتر از اجداد خود بود. شاید بتوان گفت تنها قابلیت آن افزایش ظرفیت ذخیره سازی دستگاه بود که آن هم مزیت چشمگیری محسوب نمی‌شود.

با توجه به اتفاقات و سکوتی که بر شرکت سونی حاکم شده، به نظر می‌رسد تا اواخر سال 2024 یا حتی اوایل سال 2025 نباید در انتظار ورژن پرو پلی استیشن 5 باشیم. طبیعتا یک نسخه پرو تقویت‌شده باید دارای وضوح و نرخ فریم بالاتر باشد و به بازی‌هایی مانند Marvel’s Spider-Man 2 قدرتی را که شایسته آن است، بدهد.

اما چه انتظاری از پلی استیشن 5 پرو داریم؟ تا زمانی که پلی استیشن به طور رسمی خبر توزیع نسخه جدید را تایید نکند، نمی‌توانیم به طور قطع درباره آن نظر بدهیم اما می‌توانیم به طور کلی به شایعاتی که درباره تولید این دستگاه وجود دارد، اشاره‌ای داشته باشیم.

چه چیزی می‌تواند در PS5 Pro متفاوت باشد؟

وقتی صحبت از پلی استیشن 6 می‌شود، ممکن است از قبل تصوری داشته باشیم که چه کسی طراحی آن را انجام می‌دهد. آخرین گفته‌ها حاکی از آن است که مارک سرنی، مدیر اجرایی قدیمی سونی، در راس توسعه پلی استیشن قرار دارد که طبیعتا شامل ساخت پلی استیشن 6 نیز می‌شود. سرنی مطمئنا در مورد هسته مرکزی پلی استیشن تجربه دارد چراکه او طراح اصلی نسخه‌های نسل 4 و 5 این دستگاه بوده است.

وب سایت فرانسوی Phonandroid به نقل از یک منبع ناشناس گفته است که PS5 Pro با خنک کننده مایع و احتمالا یک APU جدید AMD برای افزایش عملکرد ارائه می‌شود.  طبق گفته RedGamingTech، این ورژن از دستگاه پلی استیشن دارای پردازنده هشت هسته‌ای Zen 2، سرعت کلاک بالاتر از 4 گیگاهرتز، پردازنده گرافیکی RDNA 3 با سرعت 2.8 گیگاهرتز و 16 گیگابایت حافظه 18000 MT/s GDDR6 با پهنای باند 587 گیگابایت است. همه اینها تا حدودی پیچیده است اما این نشان می دهد که نسخه پلی استیشن 5 پرو دو برابر قدرتمندتر از کنسول پایه خواهد بود.

گفته می شود چیپست داخلی PS5 فعلی نسبتا بزرگ است. یک قالب کوچک از پردازنده‌های ۷ نانومتری اصلی به فناوری ساخت ۳ نانومتری جدید که توسط TMSC، شرکتی که در واقع تراشه‌های طراحی‌شده AMD را تولید می‌کند، متصل شده و می‌تواند فضای زیادی را ذخیره کند. از آنجایی که تراشه‌ها خنک‌تر عمل می‌کنند، می‌توانند از یک هیت سینک کوچک‌تر استفاده کنند و به نوبه خود به سونی اجازه دهند کنسول را کوچک کند.  ما باید منتظر تکامل برخی ویژگی‌های داخلی بازی‌های ابری باشیم. سونی آزمایش قابلیت‌های ابری خود را با پخش ابری برای بازی‌های PlayStation Plus Premium آغاز کرده که به گیمرها این امکان را می‌دهد تا بدون نیاز به صرف تمام روز برای دانلود بازی کنند.

ما از پلی استیشن 5 پرو چه می‌خواهیم؟

همانطور که در پلی استیشن 4 پرو دیدیم، ارتقای میان‌دوره‌ای تماما مربوط به اجرای همان بازی‌ها اما بهتر کردن آن‌ها، ارائه وضوح بالاتر و نرخ فریم سریع‌تر است.

در حالی که تلویزیون های 8K در حال حاضر در دسترس هستند، می‌توان گفت که جزو محصولات خاص بازار دیجیتال محسوب می‌شوند. ضمن اینکه قدرت پردازش پیکسل این تلویزیون‌ها فراتر از کیفیت ارائه شده در این نسخه از دستگاه پلی استیشن است و احتمالا در نسخه بعدی تطبیق پذیری بیشتری میان ورودی و خروجی تصویر خواهیم داشت.

با در نظر گرفتن این موضوع، یک نسخه حرفه‌ای از PS5 به احتمال زیاد بر روی ارائه تصاویر در تلویزیون 4K درست تمرکز می‌کند. این بدان معناست که بازی‌هایی با آن رزولوشن اجرا می‌شوند بدون اینکه وقتی صحنه پیچیده می‌شود، آن را به‌صورت نامشخص رها کنند و علاوه بر این نرخ فریم 60 فریم بر ثانیه بسیار چشمگیری دارند.

پردازنده هشت هسته‌ای فعلی PS5 مبتنی بر معماری Zen 2 AMD از سال 2019 است. حرکت به سمت Zen 4 می‌تواند منجر به توانایی پردازش بیشتر و همچنین افزایش بهره‌وری انرژی شود. این در حالی است که سازگاری با گذشته را حفظ می‌کند، اگرچه ممکن است بازی‌ها برای پشتیبانی کامل به میانبرهایی نیاز داشته باشند. تراشه‌های جدید همچنین ممکن است توسعه دهندگان را مجبور کند که ساختار اساسی PS5 را دوباره بازآرایی کنند. همپنین افزایش سرعت ساعت مانند آنچه بین PS4 و PS4 Pro مشاهده می‌شود، محتمل‌تر است.

همین امر در مورد واحد گرافیکی نیز صدق می‌کند که از RDNA 2 AMD در سال 2020 استفاده می‌کند. افزایش تعداد واحدهای محاسباتی و افزایش سرعت ساعت می‌تواند تاثیر چشمگیری بر توانایی آن در ارائه جلوه‌های بصری داشته باشد.

افزایش حافظه مشترک 16 گیگابایتی کنسول به آن اجازه می‌دهد تا اطلاعات بیشتری را بدون نیاز به مزاحمت SSD ذخیره کند که اگرچه سریع است اما با سرعت RAM کار نمی‌کند. بازی‌های رایانه‌های شخصی مدرن شروع به تقاضای بیش از 16 گیگابایت حافظه می‌کنند، بنابراین تا زمانی که توسعه‌دهندگان به پشتیبانی از سخت‌افزار اصلی ادامه دهند، افزایش ظرفیت RAM دور از ذهن نیست.

همچنین فناوری جدید PlayStation Link سونی در این کنسول قرار خواهد گرفت. در حال حاضر هرکسی که می‌خواهد از طریق هدفون و هدفون بی‌سیم Pulse Explore یا Pule Elite خود را گوش کند، باید یک دانگل را به کنسول وصل کند که در سال 2024 این کار خیل خوشایند نیست. پورتال دستی پلی استیشن دارای این قابلیت داخلی است، بنابراین هیچ دلیلی وجود ندارد که سونی نتواند آن را در یک PS5 بازطراحی شده و قدرتمندتر وارد کند.

قیمت پلی استیشن 5 پرو؟

پلی استیشن 4 در زمان عرضه 399 دلار / 349 پوند قیمت داشت و پس از آن نسخه پرو با قیمت 399 دلار / 349 پوند به فروش رسید که با توجه به ارتقای عملکرد نسبت به مدل قدیمی‌تر، قیمتی رقابتی داشت. هنگامی که پلی استیشن 5 وارد شد، قیمتی معادل 399 دلار/360 پوند برای یک کنسول دیجیتالی و 499 دلار/450 پوند برای کنسولی با درایو دیسک بلو-ری به همراه داشت.

سپس سونی این قیمت ها را حدود 50 دلار / پوند افزایش داد و تورم جهانی و نرخ ارز را مقصر این افزایش قیمت دانست. با این حال اخیرً شاهد کاهش قیمت بسته‌های بازی PS5 بوده‌ایم و به حدود 559 دلار / 500 پوند رسیده است و این نوسان قیمت، حدس زدن قیمت نسخه پرو را کمی دشوار می‌کند. قیمت حدودی 670 تا 740 دلار یا 550 تا 600 پوند برای این دستگاه امکان‌پذیر است.

چه زمانی می‎توانیم منتظر PS5 Pro باشیم؟

گزارش‌هایی وجود دارد که نشان می‌دهند ممکن است این نسخه در اواخر سال 2024 وارد بازار شود. این مدت زمان زیادی برای انتظار استاما قبل از آن شاهد یک PS5 با درایو دیسک جداشدنی به شکل PS5 Slim هستیم. هیدائه‌کی نیشینو، مدیر واحد تجربه سونی در مصاحبه‌ای که در سال 2022 با مجله ژاپنی بازی‌های کامپیوتری فامیتسو انجام داده بود، به مدت زمان فاصله بین عرضه پلی استیشن 4 و نسخه پرو که سه سال بود، اشاره کرده بود اما این گفت‌وگو باعث نشد که در سال 2023 شاهد عرضه نسخه پرو پلی استیشن 5 باشیم. به نظر می‌رسید سال 2024 می‌تواند زمانی برای توزیع این نسخه باشد.

تریلر بازی GTA VI منتشر شد | شگفتی هواداران و انتظار برای انتشار جی تی ای 6 تا سال 2025 !

تریلر بازی GTA VI منتشر شد | شگفتی هواداران و انتظار برای انتشار جی تی ای 6 تا سال 2025 !

بیشتر بخوانید
17 آذر 1402 | ساعت 00:52
بیشتر بخوانید
ریتینگ و اوورال تیم ها و بازیکن های مطرح در EA Sports FC24 (FIFA) اعلام شد! + عکس

ریتینگ و اوورال تیم ها و بازیکن های مطرح در EA Sports FC24 (FIFA) اعلام شد! + عکس

بیشتر بخوانید
15 شهریور 1402 | ساعت 12:20
بیشتر بخوانید

افزودن دیدگاه

دیدگاه کاربران

دیدگاهی ثبت نشده است.
در حال دریافت...
وبگردی
هادی چوپان
سامسون داودا
وسلی ویسرز
آرنلود کلاسیک 2024
سرخ‌نیوز گردی
شما آفلاین هستید...