سیاسی ترین اتفاقات تاریخ فوتبال/ وقتی جنگ و سیاست ورزشی می‌شوند

کدخبر (196588) | 29 خرداد 1402 | ساعت 08:50
0 198
سیاسی ترین اتفاقات تاریخ فوتبال/ وقتی جنگ و سیاست ورزشی می‌شوند
فوتبال همواره به عنوان ورزشی مستقل از رنگ‌ها، نژادها و حتی احزاب و تفکرات سیاسی برشمرده می‌شود اما همیشه همه‌چیز به آن زیبایی گفتارها و شعارها پیش نمی‌رود.

به گزارش خبرنگار سرخ نیوز، هنر و ورزش همواره پلی برای اتحاد و ارتباط میان ملت‌ها و نژادها و ملل بوده است اما گاها این پل هم آغشته به آلودگی تفکرات سیاه سیاست و جنگ‌های رخ داده شده است که در اکثر اوقات، تصاویر ناخوشایند ولی ماندگاری را در مستطیل سبز رقم زده است.

فینال جام جهانی 1966

در جریان فینال رقابت های جام جهانی 1996 که در انگلیس برگذار می‌شد، کشور میزبان و تیم ملی آلمان به فینال رقابت ها رسیدند. انگلیسی‌‌ها که هنوز از جنگ جهانی زخم خورده بودند، در طول جریان بازی به شدت علیه ژرمن‌ها شعار دادند و در نهایت پس از پیروزی در پایان بازی، شعار معروف «ما یک جام جهانی را بردیم و دو جنگ جهانی را» سروده شد.

این شعار تا سال‌ها همراه انگلیسی‌ها بود و حتی پس از پیروزی پرگل 5-1 انگلیس مقابل آلمان در خاک ژرمن‌ها که سال ۲۰۰۱ رقم خورد، این سرود را سر دادند و چند ساعت پس از آن، پدر رودی فولر سرمربی وقت تیم ملی آلمان بر اثر فشار عصبی درگذشت.

دست خدا

در جام جهانی 1986 و در مرحله یک‌چهارم نهایی رقابت‌ها، دو تیم انگلیس و آرژانتین به مصاف هم رفتند که در نهایت این بازی با با نتیجه 2-1 به اتمام رسید. گل نخست دیگو ماراردونا، یکی از به‌ یاد ماندنی ترین گل‌های دوران فوتبالش بود که نیمی از بازیکنان انگلیس را از پیش رو برداشت و موفق به گلزنی شد.

اما این بازی به دلیل دیگری ماندگار شد. چهار سال قبل از این مسابقه، بین انگلیس و آرژانتین بر سر جزایر فالکلند درگیری نظامی درگرفت که انگلیسی‌ها بر آرژانتین فائق آمده بودند. در آن مسابقه فوتبال، گل دوم آرژانتین به انگلیس توسط مارادونا با دست به ثمر رسید و داور هم گل را پذیرفت.

پس از مسابقه دیگو آرماندو مارادونا گفت:

بله، من با دست گل زدم. آن دست نه تنها دست دیگو، بلکه دست خدا بود. دستی برای انتقام از انگلیسی‌ها. حالا هم همه باید شادی کنند. همه آرژانتینی‌ها باید بدون کوچکترین عذاب وجدانی شادی کنند. هر کسی شادی نکند، انگلیسی است!

جنگ داخلی ساحل عاج 2007

ساحل عاج برای 5 سال دچار جنگ های داخلی بود. جنگ‌هایی که یک سر آن شورشی ها و یک سر، دولت حاکم بر این کشور بود. در سال 2007 در جریان یک بازی دوستانه میان دو تیم ساحل عاج و ماداگاسکار، به درخواست دیدیه دروگبا این بازی در شهر پایگاه شورشی‌ها برگذار شد. در جریان این بازی، ساحل عاج با تک گل دروگبا به برتری رسید و پس از پایان بازی دروگبا با زانو زدن در مقابل شورشی‌ها خواستار پایان جنگ داخلی در کشورش شد و در نهایت این حرکت موجب به پایان این درگیری داخلی شد.

طالبان و جام جهانی 1998

جام جهانی 1998 فرانسه در حالی شروع شد که طالبان در افغانستان کم کم در حال بدل شدن به یک قدرت مخرب قوی شده و حملات گسترده خودش را برای دست اندازی به کل این کشور آغاز کرده بود. دوران سیاهی که چندین سال باعث زجر مردم افغانستان شد.

جادوی فوتبال آنجا برای چند روز به کمک مردم آمد و با توجه به اینکه فیفا حق پخش تلویزیونی مسابقات را به رایگان در اختیار افغانستان قرار داده بود، در خلال برگزاری جام جهانی، بین 7 تا 10 روز آتش بس اعلام شد تا مردم جنگ زده و سختی کشیده افغانستان برای چند روز از شر بمب و گلوله‌های طالبان در امان بمانند و در صلح بتوانند فوتبال تماشا کنند.

جدیدترین اخبار فوتبال خارجی:

افزودن دیدگاه

دیدگاه کاربران

دیدگاهی ثبت نشده است.
در حال دریافت...
وبگردی
هادی چوپان
سامسون داودا
وسلی ویسرز
آرنلود کلاسیک 2024
سرخ‌نیوز گردی
شما آفلاین هستید...