قلبی که غول‌های بدنسازی را زمین‌گیر کرد؛ از بهترین دوست آرنولد تا یک دشمن قدیمی!

کدخبر (229508) | 28 شهریور 1402 | ساعت 18:29
0 3225
قلبی که غول‌های بدنسازی را زمین‌گیر کرد؛ از بهترین دوست آرنولد تا یک دشمن قدیمی!
بسیاری از ورزشکاران و بدنسازان به دلایل مختلف جان خود را زود از دست دادند.

به گزارش خبرنگار سرخ نیوز، بدنسازی هنر پرورش بدن برای ایجاد ظاهری تراشیده و خوش‌فرم است. منشا این ورزش به یک قرن قبل بازمی‌گردد اما محبوبیت آن در دوران عصر طلایی در دهه 1970 به شکل فوق‌العاده‌ای افزایش یافت. با این حال در طول سال‌ها، جامعه بدنسازی شاهد مرگ تعداد قابل توجهی از ورزشکاران خود در سنین پایین به دلیل مشکلات قلبی و سایر مشکلات سلامتی بوده است.

علیرغم عشق شدید به داشتن فیزیک‌های بدنی کات و برجسته روی صحنه مسابقات، نمی‌توان مرگ زودهنگام ورزشکارانی با استعداد این چنینی را درک کرد. با این حال بسیاری این مرگ‌های زودهنگام را به مصدف داروهای تقویت کننده عملکرد مانند استروئیدها نسبت می‌دهند.

ورزش بدنسازی اگرچه بدن‌های غول پیکر ورزشکاران این رشته را به نمایش می‌گذارد اما واقعیت این است که اغلب این ورزشکاران برای دستیابی به چنین بدنی، دچار مشکلات سلامتی زیادی می‌شوند و حتی در روزهای بازنشستگی هم این مشکلات را به شکل شدیدتری به همراه دارند.

این چالش برای قهرمانان و نخبگان ورزش بدنسازی هم وجود دارد و آنها نیز از این قاعده مستثنی نیستند. همانطور که اکنون بدنسازانی مانند فلکس ویلر، رونی کلمن و...با مشکلات جسمانی زیادی دست و پنجه نرم می‌کنند. سال 2023 برای جامعه بدنسازی دردناک بود زیرا شاهد مرگ جو لیندنر، گوستاو بادل و به تازگی نیل کری به دلیل شرایط سلامتی بوده است. به همین دلیل به سراغ سرشناس‌ترین بدنسازانی رفته‌ایم که به دلیل بیماری قلبی، جان خود را از دست داده‌اند.

فرانکو کلمبو بهترین دوست آرنولد شوارتزنگر

بلوط اتریشی دوستی ارزشمندی با قوی‌ترین مرد ساردینیا داشت. آنها در سال 1965 در یک رویداد بدنسازی در آلمان با هم آشنا شدند و خیلی زود باهم صمیمی شدند. آرنولد شوارتزنگر و کلمبو از راه‌اندازی یک کسب و کار در زمینه ساخت و ساز گرفته تا تمرین در باشگاه، دائما با یکدیگر بوده و بم هم وفادار بودند.

همچنین آرنولد شوارتزنگر اعتراف کرده است که این کلمبو بود که بیشتر با او تمرین کرد. آرنولد 76 ساله همواره دوستی خود را با این نماد بدنسازی ایتالیا مورد ستایش قرار می‌دهد و حتی در مستند خود در شبکه نتفلیکس اعتراف کرده است که این بهترین و نزدیک‌ترین رابطه‌ای بود که با هر مردی داشته است.

با این حال قهرمان 7 دوره مستر المپیا بهترین دوست خود را بر اثر سکته قلبی از دست داد. کلمبو که به خاطر ددلیفت 320 کیلوگرمی خود شهرت داشت، در 78 سالگی در حالی که در ساحل در حال استراحت بود، دچار سکته قلبی شد. علاوه بر بهترین دوست شوارتزنگر، یک دشمن سرسخت او نیز به دلیل عوارض قلبی جان خود را از دست داده است.

مایک منتزر؛ رقیب سرسخت آرنولد شوارتزنگر

دنیای بدنسازی هرگز نمی‌تواند قهرمانی جنجالی مستر المپیا در سال 1980 و دشمنی که بین بلوط اتریشی و مایک منتزر در آن دوره آغاز شد را فراموش کند. منتزر نه تنها ورود ناگهانی آرنی به استیج مستر المپیا را در آن سال به چالش کشید، بلکه روش تمرینی محبوب او را نیز زیر سوال برد.

منتزر که از طرفداران روش HIT است، از سوی دوریان یتس، قهرمان 6 دوره مستر المپیا، به عنوان یک اسطوره و الگو شناخته می‌شد اما این بدنساز نمادین در سن 49 سالگی به دلیل عوارض قلبی درگذشت. جسد او در حالی در آپارتمانش توسط برادرش ری منتزر پیدا شد که در آن زمان تحت دیالیز بود.

چند روز بعد، ری منترز هم از دنیا رفت. بدین ترتیب دنیای بدنسازی در سوگ یکی از ستارگان نمادین خود نشست. تنها نقطه مثبت داستان این بود که آرنولد پیش از مرگ منترز رابطه‌اش را با او بهبود بخشید و اختلافاتش را برطرف کرد.

قلبی که غول‌های بدنسازی را زمین‌گیر کرد؛ از بهترین دوست آرنولد تا یک دشمن قدیمی!

سدریک مک میلان، از هواداران سرسخت آرنولد شوارتزنگر

دوران پربار و موفق آرنولد شوارتزنگر در بدنسازی و همچنین نمایش بدن عضلانی او در فیلم‌هایش باعث شد بسیاری از افراد به بدنسازی روی بیاورند. سدریک مک میلان یکی از کسانی بود که برای رسیدن به رویاهای بدنسازی خود وارد چنین مسیری شد اما در میانه راه درگذشت.

او یکبار در مصاحبه‌ای گفته بود:

آرنولد اولین الگوی بدنسازی من بود، من می‌خواستم شبیه کونان باشم.

او تصمیم داشت با تمرین سخت در باشگاه به رویای خود جامه عمل پوشاند. با وجود آموزش‌های نظامی طاقت‌فرسا در ارتش آمریکا، مک میلان از عشق خود برای ساختن بدنی که در کودکی آرزوی آن را داشت، دست برنداشت. او در سال 2017 قهرمان مسابقات آرنولد کلاسیک شد و آرنولد شوارتزنگر را تحت تاثیر قرار داد. با این حال مک میلان پس از تجربه یک حمله قلبی در 44 سالگی جان خود را از دست داد.

قهرمانی که یک بار آرنولد شوارتزنگر را شکست داد

نفر بعدی در این لیست، یکی از بدنسازانی است که آرنولد شوارتزنگر افسانه‌ای را شکست داد. فرآیند ساختن بدنی با فرم خدایان یونانی از دل باشگاه و آشپزخانه بیرون می‌اید چراکه در این راه بدنسازان به روال تمرینی و رژیم‌های رژیم غذایی وابسته هستند.

اما در دوران طلایی شاهد استفاده از مواد تقویت کننده عملکرد برای کمک به رشد عضلات بودیم. البته در حال حاضر استفاده از این مواد برای عبور از هر مانعی مورد مصرف بدنسازان قرار می‌گیرد. با این حال چستر یورتان که یک بار آرنولد شوارتزنگر را شکست داده بود، از طرفداران سرسخت بدنسازی طبیعی بود.

پدر بدنسازی طبیعی ماجراجویی خود را در این ورزش پس از تصادف مرگباری آغاز کرد که تقریبا او را به طور کامل روی ویلچر قرار داده بود. او از ناحیه لگن دچار آسیب دیدگی شد و پس از یک عمل جراحی 4 ساعته که منجر به گذاشتن پلاتین در کمرش برای جلوگیری از قطع پا شد، تا حدی توانست سلامتی خود را بازگرداند.

اگر این اتفاق برای بدنساز ترسویی رخ داده بود احتمالا او دست از بدنسازی می‌کشید اما یورتان با تمرینات سبک فعالیتش را دوباره شروع کرد. یورتان علیرغم اینکه در تمام دوران حرفه‌ای خود به فکر مصرف مواد تقویت کننده عملکرد نبود، موفق شد قهرمانی‌های بسیاری را به دست آورد اما بزرگترین قهرمانی او در سال 1966 در مسابقات مستر یونیورس NABBA بدست آمد.

در این رقابت بود که او آرنولد شوارتزنگر قهرمان آینده 7 دوره مستر المپیا را شکست داد. چستر یورتون در سال 2020 در سن 81 سالگی چند ساعت پس از مرگ همسرش بر اثر حمله قلبی درگذشت. میراث او در ساختن یک بدن طبیعی تا به امروز مورد احترام جامعه بدنسازی بوده است.

دالاس مک کارور، بدنسازی که روی استیج آرنولد کلاسیک سقوط کرد

در دهه 90 میلادی ورزش بدنسازی به سرعت شاهد گذار از دوران طلایی به دوران هیولاهای توده‌ای بود. با ظهور مواد تقویت کننده عملکرد، ورزشکاران بدون محدودیت به آنها متوسل شدند و تنها هدفشان ساخت فیزیک‌های بدنی هیولایی بود. دالاس مک کارور یکی از این بدنسازان بود که ماه‌ها پس از سقوط روی استیج آرنولد کلاسیک در استرالیا، در سال 2017 جسدش در آپارتمانش پیدا شد.

قلبی که غول‌های بدنسازی را زمین‌گیر کرد؛ از بهترین دوست آرنولد تا یک دشمن قدیمی!

فرضیه‌های اولیه حاکی از آن بود که این بدنساز 26 ساله بر اثر خفگی حین خوردن غذا درگذشته است اما گزارش کالبد شکافی که پس از سه ماه ارائه شد، حاکی از یک حادثه حاد قلبی بدون علت بود. قلب او در زمان مرگ بزرگ شده که علت آن بیماری به نام کاردیومگالی بود. مصرف استروئید می‌تواند باعث بزرگ شدن قلب شود.

بدنسازی که در 21 سالگی کارت حرفه‌ای خود را به دست آورد، علیرغم داشتن پتانسیل بسیار زیاد برای تبدیل شدن به چهره سرشناس این ورزش، خیلی زود جان خود را از دست داد. مرگ بدنسازان به دلیل ناراحتی قلبی همچنان ادامه دارد که آخرین آنها مرگ نابهنگام گوستاوو بادل بود.

گوستاوو بادل بدنساز معتبری بود که در مسابقات مستر المپیا در سال 2004 و 2005 در بین رقابت اساطیری رونی کلمن و جی کاتلر رتبه سوم را کسب کرد. گفته می‌شود او در سن 50 سالگی بر اثر سکته قلبی درگذشته است.

اینفلوئنسری که عظمت شیر نیجریه را به تصویر کشید؛ سامسون داودا به مرحله کاهش کربوهیدرات رسید

اینفلوئنسری که عظمت شیر نیجریه را به تصویر کشید؛ سامسون داودا به مرحله کاهش کربوهیدرات رسید

بیشتر بخوانید
27 شهریور 1402 | ساعت 16:30
بیشتر بخوانید

تصمیم عجیب ایان والیر؛ می‌خواهم داور بدنسازی شوم!

تصمیم عجیب ایان والیر؛ می‌خواهم داور بدنسازی شوم!

بیشتر بخوانید
27 شهریور 1402 | ساعت 11:53
بیشتر بخوانید

آپدیت بدنی جدید ترنس رافین؛ خشک‌تر و کات‌تر از همیشه!

آپدیت بدنی جدید ترنس رافین؛ خشک‌تر و کات‌تر از همیشه!

بیشتر بخوانید
27 شهریور 1402 | ساعت 01:53
بیشتر بخوانید

افزودن دیدگاه

دیدگاه کاربران

دیدگاهی ثبت نشده است.
در حال دریافت...
وبگردی
هادی چوپان
سامسون داودا
وسلی ویسرز
آرنلود کلاسیک 2024
سرخ‌نیوز گردی
شما آفلاین هستید...