مشهورترین بدنسازان با تیپ بدنی اندومورف ؛ از آرنولد شوارتزنگر تا جی کاتلر

کدخبر (220261) | 28 مرداد 1402 | ساعت 01:36
1 1677
مشهورترین بدنسازان با تیپ بدنی اندومورف ؛ از آرنولد شوارتزنگر تا جی کاتلر
اگر که مایلید درباره تیپ بدنی اندومورف بیشتر بدانید به مقاله خوبی رجوع کرده‌اید.

گزارش زنده مستر المپیا ۲۰۲۳ بیشتر بخوانید

بیشتر بخوانید

به گزارش خبرنگار سرخ نیوز، در دنیای بدنسازی شیپ‌های بدنی مختلفی وجود دارند. تیپ بدنی اندومورف معمولاً در دسته‌های سنگین وزن و فوق سنگین وزن پدیدار می‌شود. پیش از آنکه به شماری از مشهورترین بدنسازان اندومورف در تاریخ این ورزش بپردازیم، بیایید اندکی راجع به ماهیت این تیپ بدنی حرف بزنیم و ببینیم که تفاوت آن با سایر تیپ‌ها در چیست.

تیپ بدنی اندومورف چیست؟

افرادی که تیپ بدنی اندومورف دارند، معمولاً استخوان‌بندی درشت‌تری دارند و پایین‌تنه‌شان نیز کوتاه‌تر است. این افراد معمولا گرایش به این دارند که درصد چربی بدنشان، خصوصاً در نواحی تحتانی شکم، بالا باشد. در بدنسازان، اندومورف معمولاً نرخ چربی به عضله از سایر بدنسازان بالاتر است. این افراد متابولیسم کندتری نیز دارند و وزن کم کردن نیز برایشان دشوارتر است. تیپ بدنی اندومورف با نام‌های دیگری همچون تیپ درشت استخوان و یا شیپ گلابی‌شکل نیز شناخته می‌شود. پروسه بالا بردن وزن معمولاً برای بدنسازان اندومورف آسان است؛ اما متابولیسم کندتر آن‌ها به این معنی است که کم کردن وزن، غالباً برایشان بسیار دشوار است و نیاز به تلاش زیادی دارد. در این بدنسازان معمولاً چربی بالایی در پایین‌تنه و نواحی میانی بدن جمع می‌شود و شانه‌های آن‌ها نیز نسبتاً باریک‌تر است. مزیت تیپ بدنی اندومورف در این است که بدنسازان با این تیپ بدنی، بسیار آسان‌تر و سریع‌تر عضله می‌سازند و قدرت خود را بالا می‌برند. از این نظر، تیپ بدنی اندومورف بهتر از تیپ‌های مزومورف و اکتومورف است.


صفحه بدنسازی سرخ نیوز را در اینستاگرام دنبال کنید: https://www.instagram.com/sorkhnews_gym


به همین دلیل است که افرادی که از این تیپ بدنی برخوردار هستند، معمولاً بدنسازان، وزنه‌برداران و پاورلیفتینگ‌کاران بهتری از آب درمی‌آیند. زنانی که تیپ بدنی اندومورف دارند (همچون جنیفر لوپز) ممکن است که دشواری‌های زیادی را برای رسیدن به شیپ و اندام ایده‌ال خود متحمل شوند. آن‌ها باید درصد چربی بدن خود را پایین نگه دارند و تمرینات قدرتی سختی را با استفاده از وزنه‌های سنگین دنبال کنند. این افراد همچنین می‌بایست به رژیم غذایی اکیدی نیز پایبند باشند. با کسب شناخت نسبت به تیپ بدنی و ظرفیت‌های ژنتیکی خود، می‌توانید بهتر به‌سمت اهداف خود حرکت کنید و در مسیر سالم و پایداری گام بردارید.

مشهورترین بدنسازان اندومورف

شماری از بهترین و مشهورترین بدنسازان تاریخ، از تیپ بدنی اندومورف برخوردار بوده‌اند. البته لازم به ذکر است که بیشتر افراد، معمولاً ترکیبی از تیپ‌های بدنی مختلف هستند و بدنسازان نیز از این قاعده مستثنی نیستند؛ اما بیشتر آن‌ها را می‌توان در یکی از دو طبقه مزومورف و اندومورف جای داد.

  • آرنولد شوارتزنگر

آرنولد شوارتزنگر را به‌عنوان مشهورترین بدنساز تاریخ می‌شناسند. تیپ بدنی آرنولد ترکیبی از تیپ‌های مزومورف و اندومورف است. شوارتزنگر البته سال‌هاست که از بدنسازی حرفه‌ای خداحافظی کرده است. آرنولد در سن بیست سالگی به‌عنوان قهرمانی مسابقات مستر یونیورس دست یافت و پس از آن توانست 7 عنوان قهرمانی مستر المپیا را مال خود کند. او یکی از مهم‌ترین و تأثیرگذارترین چهره‌ها در تاریخ ورزش بدنسازی است. آرنولد شوارتزنگر در طی دوران حرفه‌ای خود، هفته‌ای شش روز و هر روز به مدت پنج ساعت تمرین می‌کرد. آرنولد هنوز نیز تعهد خود به تناسب اندام را حفظ نموده و در حال حاضر، روزانه به مدت نود دقیقه به انجام تمرینات می‌پردازد. تبعات مهاجرت آرنولد شوارتزنگر به آمریکا؛ تمام تصورات زیبا به یکباره نقش بر آب شدند

  • رگ پارک

رگ پارک یک بدنساز بریتانیایی بود که در فاصله سال‌های 1951 تا 1965 توانست سه مرتبه، عنوان قهرمانی مسابقات مستر یونیورس را مال خود کند. پارک الگو و منبع الهامی برای آرنولد شوارتزنگر بود. آرنولد در سن پانزده سالگی عکسی از پارک را در مجله Muscle & Fitness دید و به‌شدت تحت تأثیر اندام او قرار گرفت. رگ پارک یک اندومورف کلاسیک بود و قدرت بدنی‌اش نیز استثنایی بود. رکورد پرس سینه 230 کیلویی او در سال 1954 گواهی بر این قدرت بدنی فوق‌العاده است. رگ پارک به‌شدت نیز به تمرینات خود متعهد بود و روزانه به مدت پنج ساعت به انجام تمرین می‌پرداخت.

  • برنچ وارن

برنچ وارن یک بدنساز مشهور آمریکایی است که موفق شد در سال‌های 2011 و 2012 به‌عنوان قهرمانی در مسابقات آرنولد کلاسیک دست یابد. وارن همچنین در حد فاصل سال‌های 2005 تا 2015، چندین بار هم در مسابقات مستر المپیا حاضر شد. گرچه برنچ وارن هرگز به عنوان قهرمانی مستر المپیا دست نیافت اما همواره رتبه‌های بالایی را در این مسابقات کسب نمود. او در مستر المپیا 2009 توانست عنوان نائب قهرمانی را مال خود کند. برنچ وارن نیز همانند سایر بدنسازان سنگین وزن، برنامه تمرینات و رژیم غذایی خود را درخور تیپ بدنی خاص خود طراحی و دنبال می‌نمود. برنچ در سال 2017 و پس از بروز یک مصدومیت شدید، از دنیای بدنسازی حرفه‌ای خداحافظی کرد.

  • گرگ کواکس

گرگ کواکس یک بدنساز کانادایی بود که توانست در اواخر دهه نود و اوایل دهه 2000، شهرتی را برای خود در دنیای بدنسازی دست‌وپا کند. با سینه 70 اینچی و بازوهای 27 اینچی، کواکس را بیشتر به‌واسطه‌ی سایز بسیار بالایش می‌شناختند. گرگ کواکس گرچه توانست در مسابقات کشوری کانادا در سال 1996 مقام قهرمانی را کسب کند، اما پس از آن، دیگر در هیچ رقابتی نتوانست به عنوان قهرمانی دست یابد. گرگ کواکس در گذر سال‌ها، رفته‌رفته کاندیشنینگ فوق‌العاده خود را از دست داد. این شاید به این دلیل باشد که تمرکز او بیشتر بر افزایش سایز عضلاتش بود تا بهبود کاندیشن آن‌ها. می‌گفتند که گرگ کواکس در طی دوران پیش‌فصل، روزانه ده هزار کالری به مصرف می‌رساند. وزن او در طی دوران حرفه‌ایش حتی به 190 کیلوگرم نیز رسید. گرگ کواکس در سال 2013 بر اثر حمله قلبی از دنیا رفت.

  • دوریان یتس 

دوریان یتس، که او را با لقب سایه می‌شناسند، یک بدنساز بریتانیایی بود که در طی دهه نود سلطان بلامنازع دنیای بدنسازی بود. یتس را با عضلات ضخیم و غول‌آسایش می‌شناختند. او یکی از برجسته‌ترین بدنسازان اندومورف در طول تاریخ است. دوریان یتس دوران حرفه‌ای بسیار موفقی را پشت سر گذاشت و در حد فاصل سال‌های 1992 تا 1997، شش بار متوالی توانست عنوان قهرمانی مسابقات مستر المپیا را مال خود کند. دوریان یتس برخلاف آرنولد شوارتزنگر به برنامه‌های تمرینی کوتاه اما در عین حال بسیار پرفشار اعتقاد داشت. یتس تنها چهار روز در هفته و هر روز به مدت یک ساعت تمرین می‌کرد. یتس همچنین با حفظ فیزیک مطلوبش در سراسر طول سال شناخته می‌شد و در دوران آف سیزن نیز درصد چربی بدنش را بالا نمی‌برد.

  • رونی کلمن

رونی کلمن یکی از بزرگ‌ترین بدنسازان تاریخ و رکورددار تعداد قهرمانی در مسابقات مستر المپیا است. کلمن موفق شد هشت مرتبه عنوان قهرمانی این مسابقات را مال خود کند. رونی کلمن از تیپ بدنی اندومورف برخوردار بود و اندامی بسیار عضلانی و تحسین‌برانگیز داشت. کلمن پس از بازنشستگی از رقابت حرفه‌ای با چندین چالش سخت در خصوص سلامتی خود مواجه شد و حتی مجبور شد چند عمل جراحی را نیز در ناحیه کمر پشت سر بگذارد. تمام این‌ها بخاطر فشارهایی است که بدن او در طی دوران حرفه‌ایش متحمل شد. با وجود این چالش‌ها، رونی کلمن همچنان یک چهره برجسته و تأثیرگذار در دنیای بدنسازی و منبع الهامی برای بدنسازان جوان‌تر به‌شمار می‌رود.

  • پل دیلت

پل دیلت یک بدنساز کانادایی است که در طی دهه نود به شهرت رسید. او صاحب یک اندام شدیداً عضلانی بود و از تیپ بدنی اندومورف برخوردار بود. پل دیلت در طی دوران حرفه‌ای خود در چندین رقابت بدنسازی حاضر شد اما در هیچکدام از آن‌ها به مقام قهرمانی دست نیافت. بهترین عملکرد دیلت در مستر المپیا 1997 رقم خورد. او در این مسابقات توانست رتبه چهارم را مال خود کند. یکی از ضعف‌های بارز پل دیلت در حوزه فیگورگیری بود که اجازه نمی‌داد ظرفیت‌های بدنی او به‌طور کامل به نمایش دربیاید.

  • لو فریگنو

لو فریگنو را با ایفای نقش هالک در سریال‌های تلویزیونی دهه‌های هفتاد و هشتاد میلادی می‌شناسند. فریگنو اندامی شدیداً بزرگ و قدرتمند داشت و از تیپ بدنی اندومورف برخوردار بود. کارنامه حرفه‌ای لو فریگنو در بدنسازی از سال 1971 کلید خورد. او در این سال توانست عنوان قهرمانی مسابقات مستر آمریکا را مال خود کند. علی‌رغم این موفقیت اولیه، فریگنو در سال‌های بعدی به‌طور موقت از رقابت حرفه‌ای کناره گرفت. او در اوایل دهه نود به رقابت بازگشت و یک رتبه دهم و یک رتبه دوازدهم را در مسابقات مستر المپیا کسب نمود. لو فریگنو همچنین در سال 1977 در مسابقات قوی‌ترین مردان جهان نیز شرکت کرد و توانست رتبه چهارم را کسب کند.

  • جی کاتلر

جی کاتلر یکی دیگر از بدنسازان مشهور دارای تیپ بدنی اندومورف است. کاتلر در طی دوران حرفه‌ای خود در بدنسازی، موفقیت عظیمی را در این ورزش کسب نمود. او چهار مرتبه توانست به عنوان قهرمانی مستر المپیا دست یابد و شش بار نیز در این مسابقات نایب قهرمان شد. جی کاتلر پس از ششم شدن در مستر المپیا 2013 برای همیشه از رقابت حرفه‌ای خداحافظی کرد. او یکی از بزرگ‌ترین بدنسازان تاریخ است و از یکی از زیباترین اندام‌ها نیز برخوردار بود.

  • مارکوس رول

مارکوس رول یک بدنساز بازنشسته آلمانی است که در دهه‌های گذشته توانست به‌واسطه‌ی فیزیک حیرت‌انگیز خود و سایز استثنایی عضلاتش به شهرت بسیار زیادی در دنیای بدنسازی برسد. مارکوس رول کارنامه حرفه‌ای خود را در اوایل دهه نود آغاز کرد و خیلی زود توانست به بدنسازی برجسته تبدیل شود. او در چندین رقابت حرفه‌ای شرکت کرد و دستاوردهای بزرگی را نیز کسب نمود.

معایب تیپ بدنی اندومورف

بدنسازانی که از تیپ بدنی اندومورف برخوردار هستند، ممکن است با چالش‌هایی روبه‌رو شوند که سایر تیپ‌های بدنی از آن‌ها مصون هستند. در ادامه به شماری از این چالش‌های احتمالی خواهیم پرداخت.

  • دشواری در وزن کم کردن

در افرادی که تیپ بدنی اندومورف دارند، معمولاً نرخ متابولیسم بدن نیز پایین‌تر است و عملیات سوخت و ساز به‌کندی دنبال می‌شود. این موضوع پروسه کاهش وزن را نیز برای این افراد بسیار دشوارتر می‌سازد. سوزاندن چربی بدن معمولاً ازطریق اتکا به رژیم‌های غذایی سخت روی می‌دهد. در خصوص بدنسازان مهم است که همواره میزان کالری دریافتی را نیز بالا نگه داشت تا عضلات بتوانند به رشد خود ادامه دهند.

  • افزایش خطرات معطوف به سلامتی

بالا بودن چربی بدن می‌تواند خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی، دیابت و شماری از سرطان‌ها را بالا ببرد. افرادی که تیپ بدنی اندومورف دارند، باید بیشتر به رژیم غذایی خود توجه کنند و با دنبال نمودن تمرینات خود سعی در کاهش این خطرات داشته باشند.

  • بالا بودن سطح انسولین

افرادی که تیپ بدنی اندومورف دارند، معمولاً سطح انسولین نسبتاً بالاتری نیز دارند. این مسئله نیز به خودی خود باعث می‌شود که وزن کم کردن و عضله ساختن برای آن‌ها دشوارتر گردد. بنابراین مهم است که یک رژیم غذایی متعادل را دنبال کنید تا بتوانید سطح انسولین بدنتان را تنظیم کنید.

  • تمرینات مناسب برای تیپ بدنی اندومورف

برنامه‌های تمرینی مناسب برای تمامی تیپ‌های بدنی و خصوصاً تیپ بدنی اندومورف بسیار حائز اهمیت است. کار با وزنه یکی از ضروری‌ترین بخش‌ها برای سوزاندن چربی و ساخت عضله است. برای اندومورف‌ها دنبال نمودن ترکیبی از متد تمرینات پرفشار و تمرینات استقامتی توصیه می‌شود. متد تمرینات پرفشار شامل ست‌های تمرینی کوتاه ولی بسیار سنگین و پرفشار است که وقت‌های استراحت بین آن‌ها نیز اندک است. این متد هم برای سوزاندن چربی و هم برای رشد انفجاری عضلات بسیار مناسب و اثربخش است. توصیه دیگر انجام حرکت‌های ترکیبی کامل نظیر حرکت پرس سینه، حرکت اسکات و حرکت ددلیفت است. افرادی که تیپ بدنی اندومورف دارند، می‌بایست پنج الی شش روز در هفته تمرین کنند. تمرینات آن‌ها باید متمرکز بر ست‌ها و برنامه‌های کوتاه و لیفت‌های سنگین باشد. تمرینات کاردیو نیز باید به‌طور روزانه به انجام برسند. انجام روزانه سی دقیقه کاردیو به اندورمورف‌ها توصیه می‌شود.

  • رژیم غذایی

برای افرادی که تیپ بدنی اندومورف دارند، تغذیه به‌طور ویژه‌ای حائز اهمیت است. توصیه می‌کنیم از یک رژیم غذایی متعادل بهره ببرید که هم شامل پروتئین، هم چربی‌های سالم و هم کربوهیدرات‌های پیچیده باشد. حجم غذای مصرفی خود را کنترل کنید و از افراط در کسب کالری اکیداً خودداری کنید. البته بدنسازان اندومورف می‌بایست در طی دوران آماده‌سازی خود بیش از آن میزان که کالری می‌سوزانند، کالری دریافت کنند تا بتوانند عضلات خود را رشد دهند. کلام پایانی به‌عنوان جمع‌بندی باید بگوییم که تمرین کردن به‌عنوان یک اندومورف می‌تواند برای شما چالش‌برانگیز باشد، اما در هر حال ممکن است. همانطور که در این مقاله گفته شد شماری از بزرگترین بدنسازان تاریخ از تیپ بدنی اندومورف برخوردار بودند. آن‌ها با همین تیپ بدنی و تمامی چالش‌های آن توانستند به موفقیت‌های عظیمی در عرصه بدنسازی دست یابند. اگر شما نیز به ورزش بدنسازی علاقه‌مند هستید و از تیپ بدنی اندومورف برخوردار هستید، توصیه ما به شما بهره‌گیری از لیفت‌های سنگین و متد تمرینات پرفشار است. در عین حال، باید به‌شدت نسبت به رژیم غذایی خود سخت‌گیر باشید و برنامه تغذیه متعادلی را دنبال کنید.

آخرین اخبار بدنسازی

افزودن دیدگاه

دیدگاه کاربران

کاربر سایت
04 شهریور 1402
دیگه اسم دوریان یتس رو نباید میاوردین یتس خودش گفت به صورت ژنتیکی چربی پایینی داشته و همچنین کات ترین بدن در مسترالمپیا رو داشت مطمعنا اندومورف نیس
در حال دریافت...
وبگردی
هادی چوپان
سامسون داودا
وسلی ویسرز
آرنلود کلاسیک 2024
سرخ‌نیوز گردی
شما آفلاین هستید...