بررسی کامل مسابقات تنیس آزاد استرالیا 2023 / از غایبان بزرگ تا جوایز

جایزه تنیس آزاد استرالیا برای سال 2023 با افزایش 3.38 درصدی نسبت به سال 2022 همراه شده است.
کدخبر (126834) | 26 دی 1401 | ساعت 09:16
0 170
بررسی کامل مسابقات تنیس آزاد استرالیا 2023 / از غایبان بزرگ تا جوایز
جایزه تنیس آزاد استرالیا برای سال 2023 با افزایش 3.38 درصدی نسبت به سال 2022 همراه شده است.

به گزارش خبرنگار سرخ نیوز، رقابت‌های تنیس آزاد استرالیا ۲۰۲۳ از روز دوشنبه ۲۶ دی ماه در ملبورن آغاز شد. پس از پشت سر گذاشتن شرایط ویژه کرونایی ملبورن استرالیا خود را برای برگزاری ۱۱۱مین دوره اوپن استرالیا آماده می کند. استرالیا اوپن امسال شاهد بازگشت نواک جوکوویچ رکورددار قهرمانی این مسابقات، پس از یک سال غیبت خواهد بود. سال گذشته نواک جوکوویچ پس از امتناع از تزریق واکسن کرونا از خاک استرالیا اخراج شد و مسابقات را از دست داد و امسال با چراغ سبز مقامات استرالیایی به این کشور بازگشت. طبق نظر کارشناسان و با توجه به سابقه قهرمانی در نه دوره این مسابقات، “جوکر” مدعی اصلی عنوان قهرمانی خواهد بود. دیگر اتفاق مهم غیبت کارلوس آلکاراس پدیده اسپانیایی و مرد شماره یک تنیس جهان در مسابقات امسال است. یک مصدومیت بد هنگام از ناحیه ران پا اعجوبه ۱۹ ساله را از شرکت در مسابقات محروم ساخت.

غایبان بزرگ تنیس آزاد استرالیا ۲۰۲۳

علاوه بر الکاراس، در استرالیا اوپن امسال دیگر شاهد حضور راجر فدرر افسانه ای نخواهیم بود. استاد سوئیسی که با کسب شش عنوان قهرمانی یکی از رکوردداران این تورنمنت محسوب می شود، سال گذشته بازنشستگی خود را اعلام و از دنیای تنیس خداحافظی کرد. دیگر غایب بزرگ امسال سرنا ویلیامز، رکورد دار بیشترین عنوان این مسابقات با هفت قهرمانی است که او نیز سال گذشته رسما بازنشسته شد. از دیگر غایبین بزرگ این مسابقات می توان به ونوس ویلیامز آمریکایی و نائومی اوسکای ژاپنی اشاره کرد.

بررسی مدعیان کسب عنوان قهرمانی مردان اوپن استرالیا ۲۰۲۳

۱.جوکویچ در پی تاریخ سازی و کسب دهمین عنوان اوپن استرالیا سال 2022 شروع جالبی برای قصاب بلگراد نداشت و پس از، از دست دادن اولین رویداد مهم سال، او گرنداسلم آمریکا و چهار مسترز آمریکای شمالی را از دست داد. جوکوویچ در همین فصل نصفه و نیمه نیز فاتح پنج جام از جمله ویمبلدون و مسترز رم و همچنین مسابقات پایان فصل تورین شد. صربیناتور به دنبال کسب دهمین قهرمانی اش در ملبورن خواهد بود. قهرمانی در این مسابقات دو رکورد را برای او ارمغان خواهد آورد. نخست برابری با رکورد 22 گرند اسلم رافائل نادال و دیگری تبدیل شدن به دومین تنیسور پس از نادال که تعداد قهرمانی‌های خود را در یک گرنداسلم خاص دو رقمی می‌کند. (نادال 14 مرتبه قهرمان گرنداسلم رولند گاروس شده است.) با انجام قرعه کشی مشخص شد که جوکو در دیدار اول به مصاف روبرتو کاربائس بائنا خواهد رفت و تا فینال به نادال برخورد نخواهد کرد. مصاف احتمالی جوکویچ با کیریوس در یک چهارم نهایی مسابقات، یکی از جذاب ترین مسابقات این دوره خواهد بود. جایی که کیریوس به دنبال انتقام شکست فینال ویمبلدون ۲۰۲۲ از جوکر در خانه خواهد بود. حریفان احتمالی جوکویچ تا دیدار نهایی: دور اول: کاربائس بائنا دور دوم: دلین دور سوم: دیمیتروف ۱/۸ نهایی: کارنیو بوستا ۱/۴ نهایی: روبلف نیمه نهایی: کسپر رود فینال: نادال ۲.نادال به دنبال کسب گرنداسم شماره ۲۳ و دفاع از عنوان قهرمانی نادال سال گذشته در حالی پای به اوپن استرالیا گذاشت که چندین ماه به علت مصدومیت از عرصه رقابت به دور بود و شانس اول قهرمانی محسوب نمی شد. او با عملکردی درخشان به دیدار پایانی رسید و در حالی که دو ست اول را به “مدودف” روس واگذار کرده بود با کامبکی رویایی به بازی برگشت و جام قهرمانی مسابقات را بالای سر برد. این ۲۱مین عنوان گرنداسلم نادال بود و با گذر از رکورد راجر فدرر، رکورد دار بیشترین قهرمانی گرنداسلم تاریخ شد. نادال به این عنوان بسنده نکرد و با قهرمانی در اوپن فرانسه ۲۲مین گرنداسلم خود را به دست آورد. او در دو گرنداسلم بعدی سال ۲۰۲۲ توفیقی نداشت و باید دید عملکرد او در مسابقات امسال چگونه خواهد. نادال در دور اول به مصاف جک دریپر، تنیسور رنک چهل جهان خواهد رفت و به احتمال زیاد این بار در یک چهارم نهایی با دنیل مدودف پیکار خواهد کرد. حریفان احتمالی نادال تا دیدار نهایی: دور اول: دریپر دور دوم: ناکاشیما دور سوم: نیشیوکا ۱/۸ نهایی: تیافو ۱/۴ نهایی: مدودف نیمه نهایی: سیستپیاس فینال: جوکوویچ / رود کسپر رود و استفانوس سیستپیاس بخت شماره سه و چهار قهرمانی اوپن استرالیا ۲۰۲۳ خواهند بود.

مدعیان قهرمانی انفرادی زنان اوپن استرالیا ۲۰۲۳

در بخش زنان مدعی اصلی کسب عنوان قهرمانی، شماره یک تنیس زنان جهان، ایگا اشویانتک لهستانی خواهد بود. او با قهرمانی در رولند گاروس ۲۰۲۰ در حالی که تنها ۱۹ سال سن داشت به اولین لهستانی فاتح یک گرنداسلم تبدیل شد و با فتح اوپن آمریکا در سال گذشته نشان داد که روی سطوح هارد نیز تبحر خاصی دارد. بعد از اشویانتک، انس جابر، جسیکا پگولا و کارولین گارسیا بخت های دوم تا چهارم قهرمانی اوپن استرالیا محسوب می شوند.

تاریخچه تنیس استرالیا

مسابقات گرند اسلم تنیس آزاد استرالیا یکی از چهار سری مسابقات مهم تنیس (گرنداسلم های تنیس) به شمار میرود که هر ساله اواخر ماه ژانویه ( اواخر دی – اوایل بهمن ) در ملبورن استرالیا برگزار میشود. اوپن استرالیا از سال ۱۹۰۵ اغاز به کار کرد. این مسابقات توسط اتحادیه تنیس استرالیا تاسیس شد و در ابتدا روی سطوح چمن برگزار می شد. نام این رقابت ها در ابتدا مسابقات قهرمانی استرالازیا بود و در سال ۱۹۲۷ به مسابقات قهرمانی استرالیا تغییر نام داد و سرانجام در سال ۱۹۶۹ نام اوپن استرالیا برای این مسابقات انتخاب شد. این گرند اسلم تا سال ۱۹۸۷ روی چمن برگزار می شد و از سال ۱۹۸۸ زمین مسابقات به هارد (زمین سخت) تغییر پیدا کرد.

محل برگزاری و استادیوم های تنیس آزاد استرالیا

مجموعه «ملبورن پارک» همانند سال های گذشته میزبان رقابت های اوپن استرالیا است. مجموعه ای کم نظیر که از سال ۱۹۸۸ میزبان این مسابقات است و علاوه بر ورزشگاه های تنیس، دارای استادیوم های رشته های مختلف ورزشی مانند شنا، بسکتبال، اسکی روی یخ، دوچرخه سواری و چندین رشته دیگر و همچنین چندین سالن کنسرت مجلل می باشد. این تورنمنت اولین گرنداسلمی بود که استادیوم های تنیس خود را به سقف متحرک مجهز کرد تا در شرایط نامساعد جوی نیز برگزاری مسابقات با مشکل مواجه نگردد. چهار ورزشگاه اصلی این مسابقات عبارتند از: ۱.راد لیور آرنا این استادیوم در سال ۱۹۸۸ تاسیس شده و ۱۴۸۲۰ نفر گنجایش دارد. نام این ورزشگاه برگرفته از نام تنیسور بزرگ استرالیایی راد لیور می باشد. ۲.جان کین آرنا دومین استادیوم بزرگ مجموعه ملبورن پارک با ظرفیت ۱۰۵۰۰ نفر است و در سال ۲۰۰۰ افتتاح شده است و پیش از این از آن به نام های هایسنس آرنا، ملبورن آرنا و وودافون آرنا نام برده می شد و از سال ۲۰۲۲ به افتخار جان کین جونیور، سیاستمدار فقید استرالیایی به این اسم نام گذاری شده است. بررسی کامل مسابقات تنیس آزاد استرالیا 2023 / از غایبان بزرگ تا جوایز۳.مارگارت کورت آرنا سومین استادیوم بزرگ مجموعه با گنجایش ۷۵۰۰ نفر است و از سال ۱۹۸۸ به همراه استادیوم راد لیور میزبان مسابقات اوپن استرالیاست. ۴.کیا آرنا ورزشگاهیست با ظرفیت ۵۰۰۰ نفر و با هزینه ۲۷۰ میلیون دلاری در سال ۲۰۲۲ افتتاح شد و میزبان مسابقات است.

بررسی کامل مسابقات تنیس آزاد استرالیا 2023 / از غایبان بزرگ تا جوایزقهرمانان سال گذشته تنیس استرالیا (۲۰۲۲)

در سال ۲۰۲۲ رافائل نادال در دیداری نفس گیر با پیروزی ۳-۲ برابر دنیل مدودف قهرمان این مسابقات لقب گرفت. در بخش زنان، اشلی بارتی استرالیایی با پیروزی مقابل دنیل کالینز قهرمان شد و سومین گرنداسلم خود را فتح کرد. بارتی ۲۶ ساله بعد از پایان این رقابت به طور ناگهانی و در حالی که در اوج دوران حرفه ای خود قرار داشت از دنیای تنیس خداحافظی کرد.

رکوردهای تاریخ اوپن استرالیا (پس از حرفه ای شدن تنیس)

بخش مردان بیشترین تعداد قهرمانی: نواک جوکوویچ با ۹ قهرمانی بیشترین تعداد قهرمانی پیاپی: نواک جوکوویچ در سال‌های ۲۰۱۱, ۲۰۱۲, ۲۰۱۳ و سال‌های ۲۰۱۹، ۲۰۲۰ و ۲۰۲۱ بیشترین تعداد قهرمانی در بخش دونفره: باب و مایک برایان با ۶ قهرمانی (۲۰۰۶, ۲۰۰۷, ۲۰۰۹, ۲۰۱۰, ۲۰۱۱, ۲۰۱۳) جوان‌ترین قهرمان: متس ویلاندر در سال ۱۹۸۳ با ۱۹ سال و ۳ ماه سن مسن‌ترین قهرمان: کن رزوال در سال ۱۹۷۲ با ۳۷ سال و ۲ ماه سن طولانی‌ترین مسابقه: دیدار بین نواک جوکوویچ و رافائل نادال در فینال سال ۲۰۱۲ – زمان مسابقه: ۵ ساعت و ۵۳ دقیقه بخش زنان بیشترین تعداد قهرمانی: سرینا ویلیامز با ۷ قهرمانی (۲۰۰۳, ۲۰۰۵, ۲۰۰۷, ۲۰۰۹, ۲۰۱۰, ۲۰۱۵, ۲۰۱۷) بیشترین تعداد قهرمانی پیاپی: مارگارت کورت، ایوان گولاگونگ کاولی، اشتفی گراف، مونیکا سلس و مارتینا هینگیس هرکدام با ۳ قهرمانی پیاپی بیشترین تعداد قهرمانی در بخش دونفره: مارتینا ناوراتیلووا با ۸ قهرمانی جوان‌ترین قهرمان: مارتینا هینگیس در سال ۱۹۹۷ با ۱۶ سال و ۴ ماه سن  

جایزه تنیس آزاد استرالیا 2023

جایزه تنیس آزاد استرالیا برای سال 2023 با افزایش 3.38 درصدی نسبت به سال 2022 همراه شده و این جایزه به 76 میلیون و 500 هزار دلار رسیده است. جوایز بخش زنان و مردان نیز یکسان می باشد.
2023 جایزه / دلار آمریکا 
قهرمان  1,998,278
نایب قهرمان  1,091,496
نیمه نهایی 621,313
یک چهارم نهایی  372,956
دور چهارم  227,199
دور سوم  153,095
دور دوم 106,398
دور اول  71,367

افزودن دیدگاه

دیدگاه کاربران

دیدگاهی ثبت نشده است.
در حال دریافت...
وبگردی
هادی چوپان
سامسون داودا
وسلی ویسرز
آرنلود کلاسیک 2024
سرخ‌نیوز گردی
شما آفلاین هستید...