محرمانه‌ترین پرونده تاریخ کشتی کج / کریس بنوا، نامی که باید فراموش شود!

کدخبر (219845) | 24 مرداد 1402 | ساعت 17:57
0 1169
محرمانه‌ترین پرونده تاریخ کشتی کج / کریس بنوا، نامی که باید فراموش شود!
تاریخ کشتی کج، اتفاقات مهمی به خود دیده که شاید ماجرای کریس بنوا، تراژیک‌ترین آن‌ها باشد.

به گزارش خبرنگار سرخ نیوز، تاریخ کشتی کج با نام خانواده مکمن که بنیان‌گذاران کمپانی WWE محسوب می‌شوند، گره خورده است. آن‌ها بودند که کشتی حرفه‌ای را به صنعتی میلیارد دلاری تبدیل کردند و حالا کمتر کسی را پیدا می‌کنید که حداقل یک بار نام WWE به گوشش نخورده باشد.

اما مسیر رسیدن به قله، هیچ‌وقت آسان نیست و این گزاره برای دبلیو دبلیو ای نیز صدق کرده است. از مرگ اوون هارت حین ورود به رینگ گرفته تا رسوایی آیرون شیک (شیخ آهنین) و جیم داگن که پای وینس مکمن را به مجلس سنای آمریکا باز کرد، همگی چالش‌هایی بودند که از سوی WWE پشت سر گذاشته شد، اما هیچ‌کدام به اندازه پرونده کریس بنوا، به وجهه اجتماعی کمپانی، آسیب نرساند.

 کریس بنوا در کنار ادی گوئررو. این دو دوستان بسیار نزدیکی بودند اما گوئررو در سال ۲۰۰۵ به دلیل نارسایی حاد قلبی، درگذشت.

کریس بنوا کیست؟

کریستوفر مایکل بنوا (Christopher Michael Benoit) که بیشتر با نام کریس بنوا شناخته می‌شود، کشتی‌گیری متولد سال ۱۹۶۷ در شهر مونترال کانادا بود. بنوا در ۱۲ سالگی برای اولین بار به یک آکادمی آموزش کشتی کج که توسط خانواده مشهور هارت اداره می‌شد رفت و آن‌جا تحت آموزش قرار گرفت تا در ۱۷ سالگی، به طور رسمی حرفه خود در این زمینه را آغاز کند.

استعداد ذاتی کریس بنوا در کشتی کج، فیزیک بدنی مناسب و توانایی اداره مسابقه، از او یک کشتی‌گیر فوق‌العاده ساخته بود. همین فاکتورهای مثبت، او را در ۱۹ سالگی به کمپانی نیو جپن پرو رسلینگ (New Japan Pro-Wrestling) که یکی از بزرگ‌ترین سازمان‌های برگزاری مسابقات در کشتی کج به حساب می‌آید، رساند.

 بعد از دورانی درخشان در NJPW، او به آمریکا رفت تا در کمپانی‌های مطرح آن زمان یعنی WCW و ECW کشتی بگیرد؛ دورانی که با درخشش و شهرت او همراه بود. قهرمانی‌های پیاپی و برگزاری مسابقات هیجان‌انگیز و به یاد ماندنی، توجه بزرگ‌ترین کمپانی کشتی کج دنیا یعنی WWE (که در آن زمان با نام WWF فعالیت می‌کرد) را به خود جلب کرد.

کریس بنوا در سال ۲۰۰۰ بالاخره به WWE پیوست و تا سال ۲۰۰۷، دورانی شگفت‌انگیز را پشت سر گذاشت. یک قهرمانی کمربند سنگین وزن که در مسابقه اصلی رسلمنیا (۲۰) رقم خورد، چهار قهرمانی کمربندهای تگ تیم به همراه اج (۲ بار)، کریس جریکو و کرت انگل، سه قهرمانی کمربند ایالات متحده (US)، چهار قهرمانی کمربند بین قاره‌ای (اینتر کانتیننتال) و یک پیروزی در رویال رامبل، افتخاراتی است که می‌تواند هر کشتی‌گیری را به یکی از اساطیر WWE تبدیل کند اما در خصوص بنوا، ماجرا کاملا برعکس است!

کمپانی دبلیو دبلیو ای طی ۱۶ سال اخیر، از هیچ تلاشی برای حذف میراث بنوا فروگذار نکرده و کماکان به تلاش برای پاک کردن یاد او از خاطر مخاطبان می‌پردازد.

تابستان ۲۰۰۷ و فاجعه کریس بنوا

کریس بنوا و همسر دومش نانسی که خود چهره‌ای نسبتا شناخته شده در دنیای کشتی کج بود، در سال ۱۹۹۷ با هم آشنا و زمانی که هر دو متاهل بودند، رابطه مخفیانه‌شان آغاز شد.

پس از جدایی آن‌ها از همسرانشان، رابطه کریس و نانسی رسمی شد و این زوج پس از سه سال نامزدی، در سال ۲۰۰۰ با هم ازدواج کردند. حاصل این ازدواج، پسری به نام دنیل متولد سال ۲۰۰۰ بود.

در تاریخ ۲۵ ژوئن ۲۰۰۷ (۴ تیر ۱۳۸۶) یک تراژدی عظیم، جهان کشتی کج و جامعه آمریکا را در شوک فرو برد. WWE که از غیبت غیرموجه کریس بنوا در رویدادهای هفتگی این کمپانی و دریافت پیام‌های عجیب از سوی او نگران شده بود، از پلیس ایالت جورجیا (محل زندگی این کشتی‌گیر) درخواست کرد تا به منزل خانواده بنوا مراجعه کرده و خبری از آن‌ها بگیرد. بنوا طی روزهای پیش از آن، پیام‌هایی مشکوک برای همکاران خود نظیر چاوو گوئررو و اسکات آرمسترانگ ارسال کرد و در آن از بیماری همسر و فرزندش سخن می‌گفت.

افسران پلیس حوالی ساعت ۱۴:۳۰ روز ۲۵ ژوئن به منزل بنوا رسیدند و در عین ناباوری، با اجساد هر سه عضو خانواده مواجه شدند. پس از رسیدن این خبر به WWE، آن‌ها فورا رویداد Raw که قرار بود در آن شب برگزار شود را لغو به جای آن، ضمن برگزاری مراسم بزرگداشتی برای بنوا با حضور کشتی‌گیران و سایر عوامل کمپانی، گزیده‌ای از مسابقات خاطره‌انگیز کریس بنوا و مستندی که پیش از این درخصوص او ساخته شده بود (ضربه‌های سخت: داستان کریس بنوا) را پخش کردند.

اما خیلی زود مشخص شد که کریس بنوا شایسته این مراسم باشکوه نبوده است، چرا که او خود قاتل همسر و فرزندش بود!

قتل اول: نانسی بنوا

کریس بنوا در تاریخ ۲۲ ژوئن، همسرش را در اتاقی که از آن به عنوان دفتر شخصی در منزل‌شان استفاده می‌کرد، به وحشیانه‌ترین شکل ممکن کشت. گزارش پلیس از آن حکایت می‌کند که دهان نانسی با چیزی ساخته شده از از ترکیب چسب و جوراب، بسته شده، ساق پاهای او با چسب نواری به هم چسبیده و بازوهایش با کابل برق مهار شده بود. پزشکی قانونی دلیل مرگ نانسی بنوا را خفگی اعلام کرد. کریس درحالی که از پشت با زانو به کمر همسر خود فشار می‌آورد، طنابی را دور گردنش پیچید و او را کشت.

قتل دوم: دنیل بنوا

دنیل بنوا، سومین فرزند کریس بنوا بود. دیوید و مگان بنوا که فرزندان کریس از ازدواج اول او بودند، هنگام این فاجعه در کانادا سکونت داشتند.

(کریس بنوا در کنار پسرانش، دیوید و دنیل. دیوید بنوا (عکس سمت راست) که حالا ۳۰ ساله است و شباهت ظاهری قابل توجهی به پدر دارد، قدم در راه او گذاشته و به عنوان کشتی‌گیر در سازمان‌های کوچک و محلی به فعالیت مشغول است.)

دنیل بنوا نیز مثل مادرش، از سوی کریس بنوا خفه شد؛ با این تفاوت که زجر نکشید و قبل از مرگ، با قرص‌های آرام‌بخش زاناکس که از سوی پدرش به او خورانده شده بود، بیهوش شد.

بعدها کریس جریکو که از دوستان نزدیک کریس بنوا به شمار می‌رفت، ادعا کرد دنیل به نوعی ناهنجاری ژنتیکی که منجر به کم‌توانی خفیف ذهنی می‌شد مبتلا بوده و همین موضوع، عامل مشکلات خانوادگی بنوا به حساب می‌آمد. ادعایی که البته هرگز ثابت نشد.

دو روز برزخی؛ کریس بنوا با اجساد خانواده‌اش زندگی کرد

طبق گزارش پزشکی قانونی، نانسی بنوا در تاریخ ۲۲ ژوئن و دنیل بنوا در تاریخ ۲۳ ژوئن کشته شدند. حوالی ساعت ۱۵:۳۰ روز ۲۳ ژوئن، چاوو گوئررو، برادرزاده ادی گوئررو که دوست نزدیک کریس بنوا به حساب می‌آمد و ۲ سال پیش از دنیا رفته بود، پیامی از کریس بنوا دریافت کرد که در آن، کشتی‌گیر کانادایی می‌گفت به دلیل مسمومیت غذایی دنیل و نانسی، ممکن است به رویدادی که قرار است در ایالت تگزاس برگزار شود، دیرتر برسد.

گوئررو که نگران بنوا شده بود، دو بار با او تماس گرفت. تماس اول بدون پاسخ ماند و در تماس دوم، بنوا که لحنی نگران‌کننده داشت، ضمن تکرار صحبت‌های قبلی خود، اعلام کرد که به دلیل مسمومیت دنیل و نانسی، روز پر استرسی را پشت سر گذاشته اما حالا در حال پرواز به سوی ایالت تگزاس است. چاوو که همچنان نگران دوستش بود، از بنوا درخواست که اگر مشکلی دارد، می‌تواند با او در میان بگذارد که کریس با جمله «چاوو، دوستت دارم» این مکالمه تلفنی را خاتمه داد.

کریس بنوا در پاسخ تماس تلفنی یکی دیگر از همکارانش، اعلام کرد که نانسی و دنیل هر دو خون استفراغ می‌کنند و شرایط‌شان خوب نیست. کشتی‌گیر کانادایی در رویداد مذکور حاضر نشد و با ارسال یک پیام به چاوو گوئررو، اعلام کرد که در پرواز فردا به سمت هیوستون حضور خواهد داشت تا در پی پر ویوی انتقام: شب قهرمانان برای رقابت سر کمربند قهرمانی ECW، مقابل سی‌ام پانک قرار گیرد.

حوالی ساعت ۴ صبح روز یک‌شنبه ۲۴ ژوئن، ۵ پیامک از از تلفن‌های همراه کریس و نانسی بنوا برای چاوو و گوئررو و اسکات آرمسترانگ (داور کشتی کج) ارسال شد. در ۴ پیام اول، آدرس منزل خانواده بنوا ارسال شده بود و در پیام پنجم، متنی با مضامینی عجیب نظیر «محصور شدن سگ خانواده در محوطه استخر» و «باز ماندن در گاراژ» ارسال شد. گوئررو پس از دریافت پیام‌ها از خواب بیدار شد و آن‌ها را خواند، اما اهمیتی نداد و دوباره به خواب رفت.

اواخر صبح همان روز، در حالی که دو روز از مرگ نانسی و یک روز از مرگ دنیل می‌گذشت، کریس بنوا با دفتر WWE تماس گرفت و اظهار کرد که به دلیل بیماری فرزندش، به همراه همسرش در بیمارستان هستند و ممکن است کمی دیرتر به سمت هیوستون سفر کند.

و بالاخره خودکشی کریس بنوا؛ مرثیه‌ای برای یک رویا

به گفته دادستان منطقه و کلانتر شهر محل زندگی‌ کریس بنوا، او در تاریخ ۲۴ ژوئن با حلق آویز کردن خود به زندگی‌اش پایان داد. بنوا در باشگاهی که در منزلش داشت، از کابل برای آویزان کردن خود از دستگاه زیربغل سیم‌کش استفاده کرد. او یک حلقه از کابل بافت و آن را دور گردن خود انداخت و سمت دیگر را به وزنه‌ها وصل کرد. بنوا وزنه‌ها را رها کرد که باعث به دار آویخته و خفه شدن او شد. جسد کریس بنوا در حالی پیدا شد که هنوز از کابل آویزان بود.

بنوا که یکی از محبوب‌ترین کشتی‌گیران جهان به شمار می‌آمد و می‌توانست به یک اسطوره تبدیل شود، یک ماه پس از تولد ۴۰ سالگی خود، پس از ارتکاب دو قتل، خودکشی کرد.

واکنش‌ها به فاجعه خانواده کریس بنوا

آزمایشات انجام شده روی مغز بنوا توسط جولیان بیلز، رئیس بخش جراحی مغز و اعصاب دانشگاه ویرجینیای غربی، نشان داد که مغز بنوا به قدری آسیب دیده بود که به مغز یک بیمار 85 ساله مبتلا به آلزایمر شباهت داشت.

بنوا از معدود افرادی بود که اجازه می‌داد با صندلی آهنی به پشت سرش ضربه زده شود و سال‌ها از حرکتی که در آن با پیشانی از روی طناب‌های رینگ به روی حریف خود می‌پرید، به عنوان فینیشر استفاده می‌کرد.

آزمایشات دیگری که بر روی بافت مغز کریس بنوا انجام شد، انسفالوپاتی شدید مزمن تروماتیک (CTE) و آسیب به هر چهار لوب مغز و ساقه مغز را نشان داد. بیلز و همکارانش به این نتیجه رسیدند که ضربه‌های مغزی مکرر می تواند منجر به زوال عقل و مشکلات رفتاری شدید شود.

پدر کریس بنوا گفت که آسیب مغزی ممکن است علت اصلی اقدامات فرزندش بوده باشد. با توجه به اینکه اعمال کریس بنوا ظاهراً به سوء مصرف استروئید هم مرتبط بود، WWE توسط کمیته نظارت و اصلاحات دولتی مجلس نمایندگان ایالات متحده در رابطه با خط مشی سلامت کشتی‌گیران مورد بررسی قرار گرفت اما کنگره هیچ اقدامی علیه WWE یا هیچ سایر سازمان‌های برگزارکننده رویدادهای کشتی کج انجام نداد.

در ژانویه 2009، هنری واکسمن، رئیس مستعفی کمیته نظارت و اصلاحات دولتی مجلس نمایندگان، از جان پی والترز، رئیس دفتر سیاست‌گذاری ملی کنترل مواد مخدر، درخواست کرد که «مصرف استروئیدها در کشتی کج را بررسی کرده و اقدام مناسب برای رسیدگی به این مشکل را انجام دهد». واکسمن در این نامه اظهار داشت:

در اولین دوره برنامه آزمایشی WWE که در مارس 2006 آغاز شد، آزمایش 40 درصد از کشتی گیران برای استروئیدها و سایر داروها مثبت شد، حتی پس از اینکه از قبل به آنها هشدار داده شده بود که قرار است آزمایش شوند.  

در آن دوره زمانی، کشتی‌گیرانی که تست‌های مثبت داشتند مجازات سبکی دریافت می‌کردند و پس از آن اغلب به مسابقات بازمی‌گشتند. تحقیقات کمیته نشان داد کشتی‌گیران به راحتی برای مصرف مواد ممنوعه، به دلایل پزشکی معافیت دریافت می‌کردند تا بتوانند در حین استفاده از استروئید به تمرین خود ادامه دهند.

کریس بنوا از تاریخ WWE حذف شد

پس از فاجعه کریس بنوا، کمپانی WWE مجبور شد رتبه‌بندی رده سنی مناسب برای تماشای برنامه‌های خود را از افراد بالای ۱۴ سال به تمام رده‌های سنی تغییر دهد. این موضوع سبب کاهش خشونت در مسابقات و بالطبع، ریزش مخاطبان بزرگسال و ضرر مالی شد.

کریس بنوا پس از آن فاجعه، به طور کامل و به شکلی گسترده از WWE حذف شد. دیگر محصولات مرتبط به او در فروشگاه‌ها در دسترس قرار نمی‌گرفت، تمام مسابقات و تصاویر او در رسانه‌های رسمی حذف و یا سانسور شد، هیچ نامی از او در سایت WWE وجود ندارد، طی ۱۶ سال اخیر هیچ ارجاعی به او داده نشده است و مسابقات مهمی مثل رویال رامبل ۲۰۰۴ یا مبارزه اصلی رویداد رسلمنیا ۲۰ که کریس بنوا در آن‌ها پیروز شد، به کلی از تاریخ دبلیو دبلیو ای پاک شده‌اند و هیچ اشاره‌ای به برنده آن‌ها نمی‌شود.

(اکشن فیگورهای کریس بنوا به طور کلی از فروشگاه‌ها جمع‌آوری شدند)

کریس بنوا هنوز هم یکی از نام‌های ممنوعه دنیای کشتی کج به شمار می‌رود؛ مردی که با وجود رسیدن به قله‌های موفقیت و تبدیل شدن به یکی از مهم‌ترین کشتی‌گیران دنیا، خانواده‌اش را کشت و به زندگی خود پایان داد.

جدیدترین اخبار کشتی کج:

افزودن دیدگاه

دیدگاه کاربران

دیدگاهی ثبت نشده است.
در حال دریافت...
وبگردی
هادی چوپان
سامسون داودا
وسلی ویسرز
آرنلود کلاسیک 2024
سرخ‌نیوز گردی
شما آفلاین هستید...