تنش میان جیسون موموا و بومیان هاوایی؛ ستاره آکوامن طیف وسیعی را عصبانی کرد!

جیسون موموآ همیشه در مورد عشق خود به زادگاهش، هاوایی، صحبت کرده، اما برخی از بومیان این منطقه ادعاهای او را زیر سوال برده اند.
کدخبر (219236) | 22 مرداد 1402 | ساعت 21:27
0 218
تنش میان جیسون موموا و بومیان هاوایی؛ ستاره آکوامن طیف وسیعی را عصبانی کرد!
جیسون موموآ همیشه در مورد عشق خود به زادگاهش، هاوایی، صحبت کرده، اما برخی از بومیان این منطقه ادعاهای او را زیر سوال برده اند.

به گزارش خبرنگار سرخ نیوز، جیسون موموآ علایق زیادی دارد، اما بدون تردید یکی از مهمترین آن ها، عشق عمیقی است که به هاوایی دارد. بازیگر آکوامن در کنار همه کارهای خود، چه در زمان فیلمبرداری فیلم هایش و چه تبلیغاتی که در آن شرکت می کند (مثل تبلیغ خط جدید تولید لباسش با هارلی دیویدسون)، هرگز اصالت خود را فراموش نکرده است. موموآ در شبکه های اجتماعی، همیشه پست های خود را با جمله «Aloha J.» که در زبان هاوایی به معنای «خداحافظ. جی» است، امضا می کند. این بازیگر 44 ساله، سال ها قهرمان ایالت پنجاهم آمریکا بوده، اما برخی از بومیان از کارهای او انتقاد کرده اند.

جیسون موموآ به حفظ زیبایی های هاوایی کمک کرده است

اگرچه مادر موموآ اصالتاً ریشه های آلمانی، ایرلندی و بومی آمریکایی دارد، اما او بیشتر به میراث هاوایی پدرش علاقهمند است. عصبانیت بومیان هاوایی از ستاره فیلم «آکوامن» او در ناناکولی، هونولولو به دنیا آمد و از 12 سالگی تابستان‌های خود را در هاوایی میگذراند تا اینکه برای ادامه تحصیل به دانشگاه هاوایی رفت و به طور دائم در این منطقه ساکن شد. بازیگر هاوایی سریال «The Baywatch» خالکوبیای از «aumakuea» که نشان خانوادهاش است، روی بازوی خود دارد. اوماکوا موجودیست که میمیرد و به اشکال مختلف از اجداد خود محافظت می کند. موموآ در گفتگو با Newshub گفت که نسب او تا 9 نسل به هاوایی برمیگردد، اما:
ما در واقع متوجه شدیم که از Aotearoa آمده ایم. به این معنی که هاوایی را ترک کردیم، به Aotearoa رفتیم و سپس برگشتیم. این اصالت من است. مردم بومی نیوزلند (مائوری ها) کشور خود را Aotearoa مینامند.
در سال 2019، موموآ به زادگاهش برگشت تا در ساکنان بومی جزیره، به ساخت یک تلسکوپ غول پیکر در آنجا اعتراض کند. عصبانیت بومیان هاوایی از ستاره فیلم «آکوامن» سازندگان این تلسکوپ میخواستند آتشفشان خاموش و مقدس هاوایی، که مائونا کیا نام دارد را حفاری کنند. موموآ این آتشفشان را ناف یا بند ناف زمین مینامد و به CNN گفت:
اینجا زادگاه ماست. میتوانید آن را در وسط اقیانوس تصور کنید. جزایر ما اینطور شکل گرفتند. پس چگونه می‌توانند مقدس نباشند؟
او اینطور ادامه داد:
من به آنجا رفتم تا با مردم ملاقات کنم و از آن زمان، به آگاهی رساندن به جهان درباره این منطقه متعهد شدهام.

عصبانیت بومیان هاوایی از ستاره فیلم «آکوامن»

برخی از بومیان هاوایی، کارهای جیسون موموآ را زیر سوال برده اند

با اینکه موموآ در طول سال‌های گذشته نماینده زادگاهش بوده، اما بعضی از بومیان اخیراً از او انتقادهایی کردهاند. در اکتبر 2022، موموآ عکسی از خود در حال ماهیگیری منتشر کرد که در آن «malo»، لباس سنتی بومی هاوایی را پوشیده بود. طبق گزارش Buzzfeed، ایالات متحده سابقه طولانی در تعریف جنسی از بومیان هاوایی دارد، و این موضوع به زمانی برمیگردد که مبلغان مسیحی برای اولین بار به این جزیره آمدند و hula، یک آیین فرهنگی مقدس، را ممنوع کردند، چون این مراسم را «مسحورکننده» میدانستند. بنابراین، موموآ با نمایش بدنش در لباس malo، با واکنش‌های متفاوتی از سمت بومیان هاوایی مواجه شد. برخی از این بازیگر دفاع کردند و از تعریف جنسیتی از مرد بومی با لباس سنتی انتقاد کردند. یک نفر گفت که:
واکنش های هیستریک نسبت به این پست بخاطر نژادپرستی است.
دیگری اضافه کرد که، صرف نظر از قصد و نیت:
زمینه ی تعریف جنسی از مردم هاوایی به خاطر آداب و رسومشان، ریشه عمیقتری دارد و فرای شخص شماست.
عصبانیت بومیان هاوایی از ستاره فیلم «آکوامن» برخی از بومیان نیز موموآ را بخاطر پوشیدن malo در برنامه زنده جیمی کیمل محکوم کردند. موموآ گفت که در هنگام فیلمبرداری سریال «Chief of War»، نمایشی که در دهه 1700 در هاوایی اتفاق می‌افتد، هر روز malo می‌پوشید. یک نفر این حرکت را «نفرت‌انگیزترین حرکت از طرف یک فرد بومی در هالیوود برای انتخاب شدن برای یک نقش» نامید. شخص دیگری نوشت که:
موموآ به طور علنی فحشا می کند و فرهنگ ما را جنسیتی نشان می دهد.
با این حال، تعداد زیادی از بومیان هاوایی هر وقت که این بازیگر عکسی از خود در لباس malo منتشر می کند، از او حمایت میکردند. یکی از طرفدارانش نوشت «هیچ چیز جز احساس خوب» از طرف موموآ وجود ندارد.

جیسون موموآ در جریان آتش سوزی های مائوئی، از هاوایی حمایت می کند

فارغ از اینکه بومیان چه فکری راجع به موموآ کنند، او در حال کمک به هم جزیره ای هایش در جریان آتش سوزی های وحشتناک فعلی در مائوئی است. او در 11 آگوست یک ویدیوی ناراحت کننده که با هواپیمای بدون سرنشین از این آتش سوزی ها گرفته شده بود، در اینستاگرام خود منتشر کرد. عصبانیت بومیان هاوایی از ستاره فیلم «آکوامن» او نوشت:
برای کسانی که می خواهند ببینند چه چیزی باقی مانده است.
این بازیگر در پست دیگری نوشت:
برای لاهاینا دعا کنید. برای این ویدیو از @ikaikaloha متشکرم. اگرچه لاهاینا به عنوان وایکیکی مائویی دیده می شود، اما از گذشته، دارای اهمیت فرهنگی غنی است. بادهای شدید «طوفان دورا» باعث آتش سوزی های جنگلی شده، به شدت گسترده شده و به سرعت شهر لاهاینا را از بین می برد.
او ادامه داد:
انگار بمبی، دقیقاً روی شهر انداخته شده است. من نمی توانم باور کنم که این اتفاق افتاده و دعا می کنم که همه کسانی که ناپدید شده اند، دوباره به «ohana» بپیوندند. این اتفاق احتمالاً بدترین فاجعه ایست که تا الان به چشم دیده ام. همانطور که به خاطرات گذشته لاهاینا احترام می گذاریم، بگذارید این شهر تاریخی را بازسازی کنیم. Maui no ka ‘oi.
بدون شک موموآ به هموطنان هاوایی خود کمک می کند تا دوران سخت و ترسناکی را پشت سر بگذارند. آخرین خبرها از چهره ها

افزودن دیدگاه

دیدگاه کاربران

دیدگاهی ثبت نشده است.
در حال دریافت...
وبگردی
هادی چوپان
سامسون داودا
وسلی ویسرز
آرنلود کلاسیک 2024
سرخ‌نیوز گردی
شما آفلاین هستید...