مبارزه محمد علی کلی و آرچی مور در سال 1962؛ نبردی که اهمیت جنگ‌ های روانی را به اثبات رساند + ویدئو

برخی مبارزات به‌ دلیل فشار فیزیکی بالا و برخی دیگر به دلیل ماندگاری در ذهن تماشاگران بدل به فرهنگ عامه می شوند؛ مانند مبارزه محمد علی کلی با آرچی مور در سال 1962.
کدخبر (217024) 18 مرداد 1402 | ساعت 14:14
0 374
برخی مبارزات به‌ دلیل فشار فیزیکی بالا و برخی دیگر به دلیل ماندگاری در ذهن تماشاگران بدل به فرهنگ عامه می شوند؛ مانند مبارزه محمد علی کلی با آرچی مور در سال 1962.

به گزارش سرخ نیوز، در دنیای بوکس برخی مبارزات هستند که به‌ دلیل فشار فیزیکی بالا ماندگار می‌شوند. درحالیکه برخی دیگر از مبارزات از حدود ورزش فراتر می‌روند و بدل به بخشی از فرهنگ عامه می‌شوند. مبارزه محمد علی کلی و آرچی مور در دسته دوم قرار می‌گیرد. مبارزه محمد علی کلی اسطوره بوکس و مور فقط جدالی میان مشت‌ها نبود؛ بلکه مبارزه‌ای میان شخصیت‌ها بود. نبردی میان کلمات و متلک‌ها که در درون رینگ لایه‌های جدیدی نیز به آن افزوده شد.

مبارزه محمد علی کلی و آرچی مور در سال 1962؛ نبردی که اهمیت جنگ‌ های روانی را به اثبات رساند + ویدئو این مبارزه در سال 1962 به انجام رسید. در یک سو جوانی به نام محمد علی کلی قرار داشت که به تازگی با ادعاهای جسورانه‌ی خود و شخصیت کاریزماتیکش نامی برای خود دست‌وپا کرده بود. در سوی دیگر یک مبارز کهنه‌کار به نام آرچی مور قرار داشت که رکورد تعداد ناک اوت در تاریخ بوکس را در اختیار خود داشت. مور را با عملکرد هوشمندانه‌اش درون رینگ و برخورداری از بالانس تاکتیکی فوق‌العاده می‌شناختند. وقتی محمد علی و آرچی مور در روز پانزدهم نوامبر در لوس آنجلس کالیفرنیا روبروی یکدیگر قرار گرفتند، واضح بود که قرار است یک مبارزه تماشایی را شاهد باشیم.

پیشبینی‌های دقیق محمد علی از مبارزات خود

رینگ مبارزه در روز 15 نوامبر 1962 فقط رینگ یک مبارزه فیزیکی نبود. این استیجی برای دوئل کلامی میان محمد علی کلی و آرچی مور نیز بود. علی که او را با پیشبینی‌های جسورانه‌اش می‌شناختند پیشبینی کرد که مور را در راند چهارم ناک اوت خواهد کرد. گرچه به این ادعا در آغاز به دیده‌ی تردید نگریسته شد اما آنچه در درون رینگ رقم خورد تمام تردیدها را زدود.

مبارزه محمد علی کلی و آرچی مور در سال 1962؛ نبردی که اهمیت جنگ‌ های روانی را به اثبات رساند + ویدئومحمد علی بعدها گفت:
من وقتی می‌گفتم که یک مبارزه در فلان راند به پایان می‌رسد همین اتفاق هم می‌افتاد. پس از مدتی مردم به سراغ من می‌آمدند و می‌گفتند که اگر حریفت را در فلان راند ناک اوت نکنی من خانه‌ام یا ماشینم را در شرط‌بندی از دست می‌دهم.

این حرف‌ها بدون شک فشار را بر روی بوکسور جوان بیشتر نیز می‌کرد. مردم شرط‌بندی‌های خود را بر اساس پیشبینی‌ های محمد علی انجام می‌دادند و او وظیفه داشت بخاطر آنها هم که شده پیشبینی‌اش را به واقعیت بدل کند. با این حال در مبارزه میان علی و مور فقط علی نبود که رجزخوانی‌ها را پیش می‌برد. آرچی مور نیز دستکمی از علی در دوئل‌های کلامی نداشت. در واقع او تنها کسی بود که از این نظر توان رقابت با علی را داشت. این جدل‌های لفظی لایه‌ی جدیدی به مبارزه میان این دو مشت‌زن می‌بخشید و آن را علاوه بر یک نبرد فیزیکی به یک نبرد روانی نیز بدل می‌ساخت. اما چه کسی بود که توان رقابت با محمد علی را داشته باشد؟

مبارزه محمد علی کلی و آرچی مور

آرچی مور یک اسطوره بوکس بود. کارنامه حرفه‌ای او در بوکس از سال 1936 تا سال 1963 به طول انجامید. مور را با ضربات سریع و چابکی‌اش در جاخالی‌ دادن می‌شناختند. او با 131 ناک اوت صاحب رکورد بیشترین تعداد ناک اوت در تاریخ بوکس بود. او در سال 1952 به مقام قهرمانی دسته نیمه سنگین وزن دست یافت و در هشت مبارزه بعدی نیز از این عنوان دفاع کرد. آرچی مور کهنه‌کار از حیث جنگ‌های روانی و دوئل‌های کلامی نیز از محمد علی جوان کم نیاورد. این چیزی بود که بعدی ویژه به این مبارزه می‌بخشید.

ویدئو: مبارزه محمد علی کلی و آرچی مور در سال 1962

مبارزه محمد علی کلی و آرچی مور یکی از منحصر بفرد ترین مبارزات در تاریخ بوکس است. این مبارزه نشان می‌داد که در این ورزش نه فقط مهارت‌های فیزیکی بلکه بازی‌های ذهنی و روانی نیز کارساز هستند. این مبارزه به بهترین نحو تاثیر قدرت روانی در بوکس را برملا می‌کرد. سرانجام محمد علی همانطور که پیشبینی کرده بود در راند چهارم آرچی مور را ناک اوت کرد. آخرین اخبار بوکس

افزودن دیدگاه

دیدگاه کاربران

دیدگاهی ثبت نشده است.
ویدئو های ترند
موردی نیست.
موردی نیست.
وبگردی
هادی چوپان
سامسون داودا
وسلی ویسرز
آرنلود کلاسیک 2024
سرخ‌نیوز گردی
شما آفلاین هستید...