داستان سیاسی ترین مستر المپیا تاریخ؛ چطور سر بدنساز مهاجر مجارستانی را بریدند؟

در حالی که همه تماشاگران، بدنساز مجارستانی را قهرمان مستر المپیا 1978 می دانستند، اما کالمن ژالاک به دلیل موضوعات سیاسی نتوانست این عنوان را کسب کند.
کدخبر (207227) | 23 تیر 1402 | ساعت 17:52
1 669
داستان سیاسی ترین مستر المپیا تاریخ؛ چطور سر بدنساز مهاجر مجارستانی را بریدند؟
در حالی که همه تماشاگران، بدنساز مجارستانی را قهرمان مستر المپیا 1978 می دانستند، اما کالمن ژالاک به دلیل موضوعات سیاسی نتوانست این عنوان را کسب کند.

به گزارش خبرنگار سرخ نیوز، کالمن ژالاک یکی از بدنسازان برجسته در دهه 1970 بود که نه‌تنها به دلیل فیزیک بدنی تراشیده بلکه به دلیل سرسختی و پشتکاری که داشت به یک رقیب قدرتمند و دندان‌گیر برای سایر بدنسازان تبدیل شده بود. او در حالی به چنین جایگاهی دست یافت که پس از انقلاب مجارستان به طور اجباری از کشورش خارج شده و به عنوان یک پناهجو وارد کشورهای دیگر شده بود. به همین دلیل او ابدا مسیر راحتی برای راه یافتن به جمع برترین بدنسازان دنیا نداشت. داستان سیاسی ترین مستر المپیا تاریخ؛ چطور سر بدنساز مهاجر مجارستانی را بریدند؟

داستان زندگی طاقت فرسای کالمن ژالاک

ژالاک که در این مسیر اجازه نداده بود سختی‌های زندگی سرنوشتش را تغییر دهد، با بسیاری از قهرمانان مشهور صنعت بدنسازی مانند مایک منتزر، رابی رابینسون، روی کالندر و دنیس تینرینو رقابت کرد. با این حال یک اتفاق خاص در سال 1978 باعث شد تا پیشگامان ورزش بدنسازی حسابی ناامید شوند. ژالاک علیرغم داشتن بهترین اندام و ارائه یک فیگور صلیبی در عرصه مسابقات جهانی، مغلوب فرانک زین بزرگ شد. اخیرا سایت Great Physiques داستان سفر کالمن ژالاک در دنیا بدنسازی را روایت و مسیری که او را به یک بدنساز محبوب و بزرگ تبدیل کرده، نشان داده است. داستان سیاسی ترین مستر المپیا تاریخ؛ چطور سر بدنساز مهاجر مجارستانی را بریدند؟ مسابقات مستر المپیا 1978، به دلایل بسیاری نقطه عطفی در دنیای بدنسازی بود. در آن دوره فرانک زین باید از عنوان قهرمانی مستر المپیا خود مقابل کالندر، رابینسون و ژالاک دفاع می‌کرد. با این حال کمی جنجال نیز پیرامون این رویداد وجود داشت. در آن زمان کالمن ژالاک تلاش داشت تا یک اتحادیه برای بدنسازان در برابر IFFB ایجاد کند. او از بدنسازان می‌خواست که از هر طریقی از کار سخت خود درآمد کسب کنند. هیچ قید و بند سازمانی در آن زمان نمی توانست مقابل نظریه ژالاک بایستد اما با این حال این بدنساز مجارستانی در تلاش برای این هدف شکست خورد. علی رغم این مساله او اجازه نداد که وابستگی‌های سیاسی‌اش او را از هدف بزرگ‌تر یعنی کسب عنوان مستر المپیا در سال 1978 منحرف کند. او در بهترین فرم و شکل خود قرار داشت؛ موقعیتی که باعث شده بود او پیش از این در سال 1976 با داشتن بزرگترین عضلات بازوها و سینه قهرمانی مسابقات مستر آمریکا را کسب کند. برتری او مقابل مایک منتزر در دسته سنگین وزن مسابقات IFBB Mr. Universe در سال 1977، اعتماد به نفسش را بیشتر کرده بود. داستان سیاسی ترین مستر المپیا تاریخ؛ چطور سر بدنساز مهاجر مجارستانی را بریدند؟

آیا حق کالمن ژالاک در مستر المپیا خورده شد؟

کالمان ژالاک که از موفقیت خود در مستر المپیا اطمینان داشت، با اعتماد به نفس خاصی روی صحنه رفت و فیگور صلیبی معروف خود را اجرا کرد. در حین همین فیگور، دستانش را دراز کرد، سرش را به یک طرف شانه خم کرد و چشمانش را بست. کمی زمان برد تا تماشاگران حاضر در سالن، این لحظه بزرگ تاریخ بدنسازی را درک کنند. پس از چند ثانیه تمامی سالن یکپارچه به تشویق ژالاک پرداختند و از قهرمانی وی اطمینان پیدا کردند. با این حال چند دقیقه بعد فرانک زین به عنوان قهرمان مسابقات معرفی شد که موجی از شگفتی را در میان تماشاگران بوجود آورد. روی کالندر دوم شد و ژالاک با آن فیگور معروف خود در رده سوم قرار گرفت. شاید بتوان استدلال کرد که نتیجه قهرمانی بیشتر سیاسی بود تا ورزشی. داستان سیاسی ترین مستر المپیا تاریخ؛ چطور سر بدنساز مهاجر مجارستانی را بریدند؟ ژالاک پس از مشاهده نتیجه رقابت که علی رغم شانس بالای قهرمانی، شکست خورده بود عنوان داشت:

من نه آنقدر که بازنده بدی هستم، برنده خوبی نیستم. وقتی فکر می‌کردم باید برنده شوم، نمی‌توانم شکست را بپذیرم.

قهرمانی که زمانی با آرنولد شوارتزنگر و لو فریگنو تمرین می‌کرد، پس از این اتفاق بدنسازی را ترک کرد. با این حال، او اثری محو نشدنی بر بدنسازی گذاشت. پس از سال 1978، ژالاک از قدرت و اراده خود برای تبدیل شدن به یک دوچرخه سوار حرفه‌ای استفاده و از آن به بعد در مسابقات دوچرخه سواری زیادی شرکت کرد. او حتی ماهیچه‌های خود را از دست داد تا فیزیک بدنی خود را با این ورزش هماهنگ کند. دوچرخه سواری نظر ژالاک را به خود جذب کرد و به او فرصت بیشتری برای پیشرفت داد. داستان سیاسی ترین مستر المپیا تاریخ؛ چطور سر بدنساز مهاجر مجارستانی را بریدند؟ او تحت تأثیر تصمیمات مغرضانه نبود. او یکبار گفته بود:

من از این واقعیت قدردانی می‌کنم که وقتی اول از خط عبور می‌کنید، هیچ سوالی در مورد اینکه چه کسی برنده شد وجود ندارد.

آخرین خبرها از ورزش بدنسازی

 

افزودن دیدگاه

دیدگاه کاربران

کاربر سایت
04 شهریور 1402
ک.یرم تو ک. ص خوارو مادرت فک کردم سرشو واقعا بریدن
در حال دریافت...
وبگردی
هادی چوپان
سامسون داودا
وسلی ویسرز
آرنلود کلاسیک 2024
سرخ‌نیوز گردی
شما آفلاین هستید...