مربی سامسون داودا از خطرات جدی خشکی بدن می‎ گوید / هشدار میلوس سارسف به بدنسازان

میلوس سارسف ، مربی کهنه‌کار بدنسازی درباره تجربیاتش از کار با بدنسازانی که در طی دوران آماده سازی دچار کم‌آبی بدن می‌شدند صحبت کرده است. او می‌گوید برای جلوگیری از بروز عواقب مرگبار لازم است که سیستم فعلی تغییر کند.
کدخبر (160466) | 13 فروردین 1402 | ساعت 13:02
0 349
مربی سامسون داودا از خطرات جدی خشکی بدن می‎ گوید / هشدار میلوس سارسف به بدنسازان
میلوس سارسف ، مربی کهنه‌کار بدنسازی درباره تجربیاتش از کار با بدنسازانی که در طی دوران آماده سازی دچار کم‌آبی بدن می‌شدند صحبت کرده است. او می‌گوید برای جلوگیری از بروز عواقب مرگبار لازم است که سیستم فعلی تغییر کند.

به گزارش سرخ نیوز، میلوس سارسف ، مربی شناخته‌شده‌ی بدنسازی ، هم در کسوت بدنساز و هم در کسوت مربی به موفقیت‌های بزرگی در این رشته ورزشی دست یافت. او در قسمت آخر برنامه «MD Global Muscle» به صحبت درباره خطرات تمرینات آماده سازی در سطح حرفه‌ای بدنسازی پرداخته است. او به بیان تجربیات خود از کار با ورزشکارانی پرداخته است که به سبب بروز عارضه‌ی کم‌آبی در آستانه‌ی مرگ قرار داشتند. او می‌گوید که لازم است در این ورزش یک استاندارد سلامت تصویب گردد تا اینگونه خطرات به حداقل برسند. میلوس سارسف به‌واسطه‌ کیفیت فوق العاده‌ عضلاتش برای خود نامی در دسته آزاد لیگ حرفه‌ای IFBB دست و پا کرد. او که در صربستان به دنیا آمده است پس از گذراندن یک دوره حرفه‌ای در اروپا مدت‌هاست که راهی آمریکا شده است. سارسف با وجود اینکه هرگز به مقام قهرمانی مستر المپیا دست نیافت اما رقابت نزدیکی را با دارنده هشت عنوان قهرمانی مستر المپیا یعنی لی هنی و همینطور دارنده شش عنوان قهرمانی این مسابقات یعنی دوریان یتس پشت سر گذاشت.

مربی سامسون داودا از خطرات جدی خشکی بدن می‎ گوید / هشدار میلوس سارسف به بدنسازانادعای میلوس سارسف ؛ قهرمانی سامسون داودا در مستر المپیا 2023

سارسف اخیرا به اظهار نگرانی خود درباره مصرف استروئید توسط ورزشکاران و خطرات این موضوع برای سلامتی آنها پرداخته بود. میلوس سارسف اگرچه سال‌ها پیش از رقابت حرفه‌ای بدنسازی خداحافظی کرده است اما پس از آن نیز به‌عنوان مربی حرفه‌ای به کار خود در این ورزش ادامه داده است. او هم‌اکنون مربی سامسون داودا ، ستاره درحال ظهور دنیای بدنسازی است که اخیرا موفق شد به مقام قهرمانی مسابقات آرنولد کلاسیک 2023 دست پیدا کند. پس از این پیروزی بود که سارسف ادعا کرد سامسون داودا می‌تواند در مسابقات پیش روی مستر المپیا نیز مدعی عنوان قهرمانی یعنی هادی چوپان و همچنین دیگر مدعی دسته آزاد یعنی درک لانسفورد را شکست دهد و به نخستین قهرمانی خود در مستر المپیا دست پیدا کند. او زبان به ستایش از بالانس فوق العاده «شیر نیجریه‌ای» پرداخته است و انتظار دارد که شاگردش همچنان به مسیر رو به رشد خود ادامه دهد. میلوس سارسف دو هفته پیش به بیان نظرات خود درباره نتایج آرنولد کلاسیک پرداخته بود. سارسف موافقت خود را با نظر داوران اعلام کرده بود و شکست نیک واکر را به ضعف عضلات پای او مربوط دانسته بود. سارسف در مورد اندرو جکد نیز گفته بود که او نیاز دارد روی عضلات پهلوی خود کار کند. مربی سامسون داودا از خطرات جدی خشکی بدن می‎ گوید / هشدار میلوس سارسف به بدنسازانمیلوس سارسف در گفتگوی اخیر خود با ریچ گاسپاری به بیان نگرانی خود در خصوص مصرف بی‌رویه‌ی داروهای مکمل توسط بدنسازان به‌منظور دستیابی به بدنی خشک‌تر پرداخته است. او به نقد فضایی پرداخته است که ورزشکاران را مجبور می‌کند برای رسیدن به موفقیت سلامتی خود را در معرض خطر قرار دهند.

میلوس سارسف می‌گوید دو بار جان مصطفی محمد را نجات داده است

در ویدئویی که اخیرا در یوتیوب منتشر شده است میلوس سارسف به شرح تجربیات خود در رویارویی با ورزشکارانی پرداخته است که دچار دهیدریشن (: کم‌آبی و خشکی بدن) از نوع شدید شده بودند. او از خطرات دهیدریشن حرف زده است و گفته است که دو مرتبه جان مصطفی محمد را نجات داده است:
من اینجا هستم تا تلاش کنم به ورزشکاران کمک کنم. این مساله‌ای بسیار بسیار مهم است که قصد صحبت از آن را دارم. خاطرم هست که در سال 2004 شاگردم گوستاو بادل در مستر المپیا پشت سر جی کاتلر و رونی کلمن در جایگاه سوم ایستاده بود و من از این بابت بسیار خوشحال بودم. ناگهان تماسی از جانب شان رای دریافت کردم و او گفت: «اتاق ٥٠٥، مصطفی، زود باش». سریعا خودم را به آنجا رساندم و دیدم که مصطفی به‌شکلی شدید دچار گرفتگی عضلانی شده است. تمام ماهیچه‌هایش قفل شده بودند. مصطفی در آن زمان فقط آلداکتون مصرف می‌کرد. او همیشه بیست دسته موز در خانه داشت و در رژیم غذایی‌اش شدیدا از پتاسیم استفاده می‌کرد. حالا سطح پتاسیم در بدنش به سقف رسیده بود! دچار عارضه‌ی هایپرکالمی شده بود که می‌تواند به بروز ایست قلبی منجر شود. این یک داستان واقعی از زندگی واقعی است.
میلوس سارسف در ادامه گفته:
کمک‌بهیارها آمدند و می‌خواستند دارویی حاوی الکترولیت به او تزریق کنند. این همان چیزی بود که منجر به مرگ محمد بن عزیزه در سن ٣٣ سالگی شده بود. من تخصصی در پزشکی ندارم ولی خب این اتفاق قبلا رخ داده بود. همین دارو منجر به مرگ بن عزیزه شده بود. شان رای آنجا بود. به آنها گفتم اجازه‌ی چنین کاری را ندارید. اجازه نمی‌دهم این را به او تزریق کنید. گفتند «از اتاق برو بیرون. در پروسه‌های خطیر پزشکی دخالت نکن! این مساله‌ی مرگ و زندگیست.» من گفتم این مساله‌ مرگ و زندگیست و شما می‌خواهید او را بکشید. من اجازه نخواهم داد. شان رای پیش آمد و من مساله را به او توضیح دادم.
مربی سامسون داودا از خطرات جدی خشکی بدن می‎ گوید / هشدار میلوس سارسف به بدنسازان
من همراه با کمک‌بهیارها سوار آمبولانس شدم و اجازه ندادم هیچ دارویی به مصطفی تزریق کنند. در بیمارستان دکتر به من گفت که تو در مساله‌ی مرگ و زندگی دخالت کردی. پرسیدم که آیا می‌خواهد سطح پتاسیم خونش را اندازه بگیرد. دکتر گفت بله. او آنقدر مرد بود که اعتراف کند من جان مصطفی را نجات دادم.
میلوس سارسف یک هفته بعد از آن نیز دوباره مجبور شده بود این کار را تکرار کند:
یک هفته بعد دوباره مصطفی محمد را در آمستردام دیدم و از من خواست وضعیتش را بررسی کنم. این‌بار خبری از موز نبود اما ده برابر آن خرما توی اتاقش بود که صد برابر بیشتر از موز حاوی پتاسیم است. او همین یک هفته پیش تا مرز مرگ رفته بود و حالا دوباره داشت همان مسیر را می‌رفت. به او گفتم این‌بار دچار یک هایپرکالمی شدیدتر خواهی شد. اما او می‌خواست هر طور که شده جواز حضور در مستر المپیا را کسب کند و حرف توی گوشش نمی‌رفت. پوست برنزه‌اش سفید شده بود، به‌‌سختی نفس می‌کشید و نمی‌توانست درست فیگور بگیرد. دقیقا شبیه وضعیتی که محمد بن عزیزه در مسابقات مستر المپیای سال 1992 داشت. اما مصطفی سرانجام توانست به هدفش برسد و سهمیه‌ی مستر المپیا را کسب کند.
او در ادامه گفته:
آماده‌ی رفتن سر میز شام بودم که حسی به من گفت باید سراغ مصطفی بروم و احوالش را جویا شوم. وقتی رسیدم صدای بلندی را شنیدم. رونی کلمن آنجا بود و تلاش می‌کرد به مصطفی کمک کند. آنها آمبولانس خبر کرده بودند و من مجبور شدم دوباره تمام آن چیزها را تکرار کنم. کمک‌بهیارها در آمستردام هم دقیقا می‌خواستند همان کار را انجام دهند و من اجازه‌اش را ندادم.

سارسف از خطرات دهیدریشن می‌ گوید

میلوس سارسف در ادامه به شرح خطرات دهیدریشن شدید و هزینه‌ی گزاف دستیابی به شرایط ایده‌آل رقابتی برای بدنسازان حرفه‌ای پرداخته است:
منطقی‌ترین کار ممکن این است که کمتر از مایعات استفاده کنید. راه‌های دیگری هم البته هست. مثلا اینکه برای مدتی دیوانه‌وار آب بنوشید و سپس برای مدتی مایعات مصرف نکنید. اما این هم می‌تواند خطرناک باشد. تا به حال چند بار پیش آمده است که ورزشکاران پیش از برگزاری یک مسابقه دچار گرفتگی عضلانی شوند؟ این روش‌ها گاهی باعث می‌شوند که ورزشکار یک رقابت مهم را از دست بدهد. نه اینکه آن را به دست آورد. باید بر اساس آنچه باور دارید پیش بروید. شما می‌خواهید بدن خود را در وضعیتی فوق العاده ببینید. همه‌ ما این را می‌خواهیم. اما این هزینه‌ای برای شما در پی خواهد داشت و همچنین خطراتی.

مربی سامسون داودا از خطرات جدی خشکی بدن می‎ گوید / هشدار میلوس سارسف به بدنسازانمیلوس سارسف می‌گوید که لازم است یک سطح استاندارد و سالم برای خشکی بدن تصویب شود

میلوس سارسف درخواست دارد که یک استاندارد برای سطح دهیدریشن تصویب شود و ورزشکاران اجازه نداشته باشند از آن سطح فراتر بروند:
ما باید به دنبال ایجاد یک استاندارد و تصویب یک سطح بی‌خطر و سالم برای دهیدریشن باشیم. من قصد ایجاد مشکل برای هیچ‌کس را ندارم. تنها در تلاش هستم موضوعی را طرح کنم و تحلیلی ارائه کنم. شما آن کسی هستید که می‌خواهد بدنی خشک، عضلاتی برجسته و فیزیکی فوق العاده داشته باشد. اما این می‌تواند برای تان کشنده باشد.
این چهره برجسته دنیای بدنسازی تاکید کرده:
بیایید روی این فکر کنیم که فدراسیون بدنسازی چه کاری می‌تواند انجام دهد. به این فکر کنیم که ورزشکاران چه کاری می‌توانند انجام دهند. ایده‌ای که من دارم این است که سطحی استاندارد برای دهیدریشن در نظر گرفته شود. در این صورت هم باز می‌دانیم که نمی‌شود گفت این سطح کاملا بی‌خطر است. ما تنها سطح حداکثریِ خطری را که ورزشکاران می‌توانند خود را در معرض آن قرار دهند تصویب کرده‌ایم. یعنی شما اجازه ندارید بیش از این مقدار روی سلامت بدنی خود ریسک کنید. اگر درباره این مساله گفتگو نکنیم چطور می‌خواهیم به یک سطح استانداردی که همه از آن راضی باشند برسیم؟
میلوس سارسف بارها بر اهمیت حفظ سلامتی برای ورزشکاران تاکید نموده است. او در حال حاضر در تلاش است تا روی عضلات کمر سامسون داودا کار کند و امیدوار است داودا بتواند در مستر المپیای پیش رو تاریخ‌سازی کند.   بیشتر بخوانید:

افزودن دیدگاه

دیدگاه کاربران

دیدگاهی ثبت نشده است.
در حال دریافت...
وبگردی
هادی چوپان
سامسون داودا
وسلی ویسرز
آرنلود کلاسیک 2024
سرخ‌نیوز گردی
شما آفلاین هستید...