آخرین ناک دان محمد علی کلی با الهام از بروس لی در مونیخ

ناک دان ریچارد دان ، مبارز بریتانیایی با کمک بروس لی ، ضربه پایانی محمد علی کلی در بوکس بود.
کدخبر (157090) | 02 فروردین 1402 | ساعت 11:11
0 1311
آخرین ناک دان محمد علی کلی با الهام از بروس لی در مونیخ
ناک دان ریچارد دان ، مبارز بریتانیایی با کمک بروس لی ، ضربه پایانی محمد علی کلی در بوکس بود.

به گزارش سرخ نیوز، آخرین پیروزی محمد علی کلی با ناک اوت در برابر ریچارد دان رقم خورد؛ دیداری که در آن دان بدون هیچ پشیمانی از عملکردش رینگ را ترک کرد. در زمان این رقابت در سال 1976، محمد علی کلی 34 سال داشت و به دومین عنوان قهرمانی خود در بوکس سنگین وزن جهان دست یافته بود. دو سال قبل یعنی در سال 1974، محمد علی موفق شد جورج فورمن را شکست دهد تا تاج قهرمانی را از او در رقابت Rumble in the Jungle پس بگیرد و به سراغ پیروزی‌های سه گانه خود مقابل جو فرایزر در سال 1975 برود.

وقتی ریچارد دان ، برند آگوست را کنار زد و در مونیخ به مصاف محمد علی کلی رفت

در نیمه اول سال بعد، قهرمان جهان در چهار ماه تنها با سه رقیب مواجه شد که سومین رقابت او مقابل قهرمان اروپا در شهر مونیخ بود. در آن مقطع «برند آگوست» آلمانی برای رسیدن به عنوان قهرمانی باید پیش از رویارویی با محمد علی کلی، با قهرمان بریتانیایی و دارنده مدال طلای مسابقات کشورهای مشترک‌المنافع یعنی ریچارد دان رقابت می‌کرد. این در حالی بود که دان نمی‌توانست تمام زندگی خود را وقف بوکس کند و در حین انجام فعالیت‌های حرفه‌ای بوکس، شغل خود را به عنوان یک داربست‌ساز ساختمان حفظ کرده بود و با این حال قادر به پرداخت هزینه عضویت خود در اتحادیه بوکس نبود. به همین دلیل به نظر می‌رسد او حریف دندان گیری برای آگوست نباشد و بوکسور آلمانی به آسانی بتواند دان را شکست دهد. دان تا پیش از آن رقابت 9 شکست را پذیرفته بود در حالی که آگوست تنها متحمل دو شکست شده بود. با این حال، دان ایده‌های دیگری داشت و با عملکردی که بر جای گذاشت، مسیر زندگی خود را تغییر داد. او توانست در 3 راند آگوست را شکست دهد تا با کسب عنوان قهرمانی اروپا، جایگاه خود را برای مبارزه با علی به دست آورد. بنابراین، در 24 مه 1976 این دان بود که برای مبارزه با محمد علی کلی به مونیخ سفر کرد و زمانی که برگزاری این رقابت تایید شد، او یک شبه به شهرت غیرقابل وصفی رسید. دان خیلی سریع نام شهری که از آنجا برخاسته بود یعنی بردفورد را به عنوان لقب خود انتخاب کرد و حتی یک قسمت از برنامه تلویزیونی This Is Your Life به روند آماده‌سازی او اختصاص یافت.

آخرین ناک دان محمد علی کلی با الهام از بروس لی در مونیخناک داون ریچارد دان مقابل محمد علی کلی در راند پنجم

علی که خودش در این برنامه حضور داشت، در پاسخ به این سوال که آیا ممکن است ضربات دست چپ دان برایش مشکل ساز شود، گفت:
ما نگران این نیستم که او از چه جهت ضربات مشت خودش را می‌زند. وقتی شما به چنگ من بیفتید، دیگر اهمیتی ندارد از کدام قسمت ضربه می‌زنید.
در نهایت دان سرسختانه با محمد علی کلی مبارزه کرد و هر کاری که می توانست برای به دردسر انداختن قهرمان جهان انجام داد و با علم به اینکه بهترین کارش را انجام داده، رینگ را ترک کرد. او شکست سختی را پذیرفت و در مقابل علی 5 بار به روی زمین افتاد. ناک داون نهایی در راند پنجم اتفاق افتاد. محمد علی با یک ضربه مشت راست بسیار سریع و کوتاه به دان، او را از نفس انداخت؛ ضربه‌ای که علی بعداً عنوان کرد که از استاد بزرگ تکواندو «جوون ری» یاد گرفته است.

آخرین ناک دان محمد علی کلی با الهام از بروس لی در مونیخضربه بروس لی ، رازی که محمد علی کلی هرگز فاش نکرد

البته ری خودش این ضربه را از بروس لی افسانه‌ای آموخته است. موضوعی که باعث شد محمد علی کلی هم نسبت به یادگیری آن علاقه بیشتری از خودش نشان دهد. این یک ضربه فوق‌العاده سریع بر اساس زمان واکنش رقیب بود که باید آنقدر سریع اجرا شود که قبل از اینکه مغز حریف بتواند برای جلوگیری از آن واکنش نشان دهد، روی بدنش فرود آمده باشد. علی در حالی که اسرار کامل این تکنیک را هیچ وقت فاش نکرد، در مصاحبه‌ای گفته بود:
در لحظه ای که شما تصمیم به ضربه زدن دارید، باید سریع عمل کنید و اصلاً جای هیچ تعللی ندارید. این ضربه آنی است. با سرعت فوق العاده بدون هیچ هشداری پیش می‌رود و مانند یک گلوله در پرواز شتاب می‌گیرد. شما به سختی می توانید آن را ببینید.
آخرین ناک دان محمد علی کلی با الهام از بروس لی در مونیخدان پس از پذیرفتن این ضربه سعی کرد روی پایش بایستد اما داور با او مهربان بود و همان جا مبارزه را تمام کرد. محمد علی هم برای به وجد آوردن تماشاگران آنها را تهییج می‌کرد. دان در آن مسابقه شکست خورد اما هیچ وقت بخاطر عملکردش پشیمان نبود و حسرت نخورد. دان در بازگشت به بردفورد مورد استقبال هزاران نفر از همشهریانش قرار گرفت. برای محمد علی کلی این آخرین مبارزه‌ای بود که او توانست حریفش را ناک دان کند. پس از رقابت با دان، محمد علی 3 مبارزه دیگر را پیش از برتری مقابل لئون اسپینکز و بدست آوردن عنوان قهرمانی جهان، با پیروزی پشت سرگذاشت. محمد علی پس از شکست اسپیکنز در دو مبارزه، توسط لری هلمز و تروور بربیک به طور کامل شکست خورد؛ مسابقاتی که او را مجبور به بازنشستگی کرد. ناک دان مبارز بریتانیایی با کمک بروس لی، ضربه پایانی محمد علی کلی در بوکس بود. بیشتر بخوانید:

افزودن دیدگاه

دیدگاه کاربران

دیدگاهی ثبت نشده است.
در حال دریافت...
وبگردی
هادی چوپان
سامسون داودا
وسلی ویسرز
آرنلود کلاسیک 2024
سرخ‌نیوز گردی
شما آفلاین هستید...