همه رکورد های مستر المپیا ؛ مروری بر ترین‌های بزرگترین رقابت بدنسازی

کدخبر (206964) | 21 تیر 1402 | ساعت 21:27
0 4589
همه رکورد های مستر المپیا ؛ مروری بر ترین‌های بزرگترین رقابت بدنسازی
از آغاز مسابقات مستر المپیا تاکنون، بدنسازان زیادی به قهرمانی رسیده‌اند و آمار جذابی در این رقابت‌ها به ثبت رسیده است؛ مروری داشته ایم به همه رکورد های مستر المپیا؛

به گزارش خبرنگار سرخ نیوز، مسابقات مستر المپیا معتبرترین رقابت در دنیای بدنسازی است. این مسابقات که از سال 1965 استارت خورده، در طی شش دهه اخیر عرصه رقابت بزرگترین بدنسازان دنیا بوده است. در این مطلب، نگاهی انداخته‌ایم به رکوردهایی که در طی 58 دوره‌ی قبلی این مسابقات حاصل شده‌اند. پیش از شروع، لازم است ذکر کنیم که در اینجا فقط رکوردهای حاصل شده در دسته آزاد مردان لحاظ شده‌اند و سایر دسته‌ها در آمار و ارقام دخیل نشده‌اند.

رکورد بیشترین قهرمانی مستر المپیا

مهم‌ترین رکورد مستر المپیا بدون شک رکورد بیشترین تعداد عنوان قهرمانی است. این رکورد به‌طور مشترک به دو اسطوره بدنسازی، یعنی لی هنی و رونی کلمن تعلق دارد. هردوی این بدنسازان در طی دوران حرفه‌ای خود موفق به کسب هشت عنوان قهرمانی مسترالمپیا شدند. در ادامه می‌توانید لیست 10 بدنساز پرافتخار تاریخ مستر المپیا را مشاهده کنید:

  1. رونی کلمن: 8 قهرمانی و 1 نائب قهرمانی
  2. لی هنی: 8 قهرمانی و 0 نائب قهرمانی
  3. فیل هیث: 7 قهرمانی و 2 نایب قهرمانی
  4. آرنولد شوارتزنگر: 7 قهرمانی و 1 نایب قهرمانی
  5. دوریان یتس: 6 قهرمانی و 1 نایب قهرمانی
  6. جی کاتلر: 4 قهرمانی و 6 نایب قهرمانی
  7. سرجیو اولیوا: 3 قهرمانی و 2 نایب قهرمانی
  8. فرانک زین: 3 قهرمانی و 1 نایب قهرمانی
  9. فرانکو کلمبو: 2 قهرمانی و 3 نایب قهرمانی
  10. بیگ رامی: 2 قهرمانی و 1 نایب قهرمانی

رکورد بیشترین نایب قهرمانی

جی کاتلر را شاید بتوان بدشانس‌ترین بدنساز تاریخ دانست. کاتلر 6 مرتبه تا یک‌قدمی کسب مدال طلای مسترالمپیا پیش رفت اما در نهایت به مدال نقره قناعت کرد. او در 4 بار از این 6 بار قهرمانی را به رونی کلمن واگذار کرد. در 2 بار دیگر نیز دکستر جکسون و فیل هیث بودند که مانع از قهرمانی کاتلر شدند. رتبه دوم از حیث تعداد عنوان نایب قهرمانی در مستر المپیا، در اختیار کوین لورون است. لورون 4 مرتبه این عنوان را کسب کرده است. او 2 بار پشت سر دوریان یتس و 2 بار هم پشت سر رونی کلمن نایب قهرمان مسترالمپیا شده است. بدنسازانی که 3 بار در این مسابقات نایب قهرمان شده‌اند، عبارتند از:

بیشترین تعداد قرارگیری در بین دو نفر نخست

نه لی هنی، و نه رونی کلمن؛ در این زمینه نیز جی کاتلر پیشتاز است. او تنها بدنساز تاریخ است که مجموع مدال طلا و نقره‌اش در مسترالمپیا دو رقمی شده است. لیست 10 نفر برتر از این حیث به شرح زیر است:

  1. جی کاتلر: 10
  2. رونی کلمن: 9
  3. فیل هیث: 9
  4. لی هنی: 8
  5. آرنولد شوارتزنگر: 8
  6. دوریان یتس: 7
  7. سرجیو اولیوا: 5
  8. فرانکو کلمبو: 5
  9. فرانک زین: 4
  10. کوین لورون: 4

بیشترین تعداد قرارگیری در بین سه نفر نخست

رکورد در این زمینه در اختیار فیل هیث است. هیث 11 مدال مسترالمپیا را در ویترین افتخارات خود می‌بیند؛ بیشتر از هر کس دیگری. او صاحب 7 مدال طلا، 2 مدال نقره و 2 مدال برنز مسترالمپیا است. لیست 10 بدنساز برتر تاریخ از حیث کسب بیشترین مدال در مستر المپیا به شرح زیر است:

  1. فیل هیث: 11
  2. جی کاتلر: 10
  3. رونی کلمن: 9
  4. لی هنی: 9
  5. آرنولد شوارتزنگر: 8
  6. دوریان یتس: 7
  7. فرانک زین: 7
  8. کوین لورون: 7
  9. دکستر جکسون: 6
  10. سرجیو اولیوا: 5

از جمع این 10 نفر، کوین لورون تنها کسی است که هرگز قهرمان مستر المپیا نشده است. او 4 مدال نقره و 3 مدال برنز را در این مسابقات کسب کرده است. ضمن اینکه سه بدنساز دیگر نیز 5 مدال مسترالمپیا را در کارنامه خود می‌بینند اما از آن جا که مدال‌های طلای سرجیو اولیوا بیشتر از آن‌هاست، در لیست 10 نفر جای نگرفته‌اند. این سه بدنساز عبارتند از:

سهم هر کشور از 58 قهرمان مستر المپیا

بدنسازان آمریکایی با اختلاف دست بالا را در تاریخ مستر المپیا داشته‌اند. از مجموع 58 دوره این مسابقات، در 35 دوره قهرمان از کشور آمریکا بوده است و فقط 23 بار مدال طلا به بدنسازان غیرآمریکایی رسیده است. سهم هر کشور از مجموع 58 قهرمان مستر المپیا به شرح زیر بوده است:

  1. آمریکا: 35
  2. اتریش: 7
  3. انگلیس: 6
  4. کوبا: 3
  5. ایتالیا: 2
  6. مصر: 2
  7. لبنان: 1
  8. جامائیکا: 1
  9. ایران: 1

جوان‌ترین قهرمان مستر المپیا

این رکورد بیش از پنجاه سال است که در اختیار اسطوره بدنسازی، یعنی آرنولد شوارتزنگر است. آرنولد درحالی عنوان قهرمانی مستر المپیا 1970 را مال خود کرد که تنها 23 سال داشت. دامنه سن قهرمانان مسترالمپیا معمولاً بین 30 تا 40 سال بوده است. تنها کسی که توانسته است به رکورد آرنولد شوارتزنگر نزدیک شود، لی هنی بوده است که در سال 1984 در سن 25 سالگی موفق شد عنوان قهرمانی مستر المپیا را به‌دست آورد.

مسن‌ترین قهرمان مستر المپیا

این رکورد در اختیار شان رودن است. بدنساز جامائیکایی در مستر المپیا 2018 توانست قهرمان هفت دوره قبلی این مسابقات، یعنی فیل هیث را شکست دهد و عنوان قهرمانی را مال خود کند. رودن در آن زمان 43 سال داشت. شان رودن سه سال بعد و بر اثر حمله قلبی از دنیا رفت.

آخرین اخبار بدنسازی

افزودن دیدگاه

دیدگاه کاربران

دیدگاهی ثبت نشده است.
در حال دریافت...
وبگردی
هادی چوپان
سامسون داودا
وسلی ویسرز
آرنلود کلاسیک 2024
سرخ‌نیوز گردی
شما آفلاین هستید...